Rondon project: a lesson extension of citizenship

Authors

  • Leonardo Casimiro Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130815173

Keywords:

Knowledge, Citizenship, Education, Continuing Education, Training, Rondon Project

Abstract

The University Extension is an educational, cultural and scientific process that articulates the Teaching and Research inseparably and enables the transforming relationship between University and Society guaranteeing students the opportunity of developing the praxis of a scholarship, because the return to the University, bring academic learning that is accumulated that knowledge. This paper reports the experience during university vacations for students of agronomy at Dom Bosco Catholic University (UCDB) participation in the Project Rondon, operation ‘Amazon Portal “held in Tocantinópolis - TO, the period of January 25 to 10 February 2014 in this period the academic rondonistas held workshops addressing the theme: Production of community gardens. The observed impacts and contributions left by Rondon Project during its action, focusing on the activities carried out by rondonistas be expressed. Presents an approach to the history of the Rondon Project and Marechal Candido da Silva Rondon and the principles he lived by were created and what they proposed to the Brazilian society and the world. Used data, documents and photographs, collected in the training conducted to prepare this experience report.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Casimiro, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS

Graduando em Agronomia pela Universidade Católica Dom Bosco, atualmente é bolsista de iniciação cientifica do CNPq. Atua como tutor no curso de pós-graduação: Agregação de valor a produção da reforma agrária do Estado do Mato Grosso do Sul . Tem experiência na área de Politicas Públicas e Gestão Rural. Atualmente é aluno/pesquisador do CETEAGRO - Centro de tecnologia e analises do Agronegócio, com ênfase em pesquisas cientificas relacionadas com agricultura familiar. Atua no projeto administrado pela WWF -Brasil, Plano de Manejo da Área de Proteção Ambiental dos Mananciais do Córrego Guariroba APA do Guariroba, atividades ligadas a pegada ecológica no município de Campo Grande.

References

ABRANCHES, Mônica; MELO, Hélia L.; ÁVILA, Luciene L. Extensão Universitária para o desenvolvimento de comunidades: atuação do projeto Rondon Minas.In: IV SEMINÁRIO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: FORMAÇÃO ACADÊMICA E COMPROMISSO SOCIAL, 4, 2009, Belo Horizonte - MG. Disponível em: http://www1.pucminas.br/proex/arquivos/desenvolvimentocomunidades.pdf. Acesso em: 18 fev. 2014.

BARRETO, Luiz Henrique Moura. Projeto Rondon: planejamento, opiniões e motivações: janeiro e fevereiro de 2007. Salvador: Ed. do autor, 2008.

BRASIL. Institucionalização da extensão nas universidades públicas brasileiras: estudo comparativo 1993/2004. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Comissão Permanente de Avaliação da Extensão Universitária. 2a ed. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB. Belo Horizonte: Coopmed, 2007. 90p.

MINISTÉRIO DA DEFESA. Projeto Rondon: Planejamento estratégico. http://projetorondon.paginaoficial.com/portal/index/pagina/id/9718/area/C/module/default.

Published

2014-12-18

How to Cite

Casimiro, L. (2014). Rondon project: a lesson extension of citizenship. Monografias Ambientais, 13(5), 4028–4033. https://doi.org/10.5902/2236130815173

Issue

Section

ARTICLES