A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE

Authors

  • Eduardo Beltrão de Lucena Córdula Secretaria de Educação e Cultura da Prefeitura Municipal de Cabedelo - PMC

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611706670

Keywords:

Educação Ambiental, Educação Socioambiental, Sustentabilidade.

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/223611706670

Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generations

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Beltrão de Lucena Córdula, Secretaria de Educação e Cultura da Prefeitura Municipal de Cabedelo - PMC

Especialista em Educação (IESP); Licenciado em Biologia (UFPB); Pesquisador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental (UFPB/CE); Professor de Educação Básica.

References

ABÍLIO, FRANCISCO PEGADO; GUERRA, RAFAEL ANGEL TORQUEMADA. Educação Ambiental na Escola Pública. João Pessoa: Fox, 2006. 234p.

AMSTALDEN, LUIZ FERNANDO F. Desenvolvimento Sustentável e Pós Modernidade. In: RODRIGUES, ARLETE M. (Org). Desenvolvimento Sustentável: Teorias, Debates, Aplicabilidades. Campinas, SP:

IFCH/UNICAMP, Textos Didáticos nº 23, Maio 1996. pag. 49-72.

BOFF, LEONARDO. Sustentabilidade: o que é e o que não é. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, 189p.

BRASIL. A Implantação da Educação Ambiental no Brasil. Brasília: MEC, 1998.

CAPRA, FRITJOF. O Ponto de Mutação. 26ª reimpressão. Tradução Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 2006. 447p.

CARDOSO, ANDRÉ COIMBRA FELIX. O Programa Estratégico Integrado de Gestão para o Desenvolvimento Sustentável. São Paulo: USP, Tese de Doutorado, 2012, 261p.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA. Novos Rumos da Educação Sócio-Ambiental. Revista Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo-RS, Ano VIII, N° 29, set.-nov./2009. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=732&class=04. Acesso em: 15 set. 2009.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA. Meio Ambiente, Ser Humano e Aquecimento Global. Revista Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo-RS, Ano IX, N° 34, dez.2010/fev.2011. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=992&class=02. Acesso em: 10 dez. 2010a.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA. Educação Ambiental na Escola. Cabedelo,PB: EBLC, 2010b, 22p.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA. Educação SocioAmbiental Integradora – ESAI. Cabedelo, PB: EBLC, 2012, 35p.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA; NASCIMENTO, GLÓRIA CRISTINA CÓRNÉLIO. A Era do Ser Ambiental. Revista de Educação Pública, Rio de Janeiro-RJ, n° 21, jun/2012a. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/meioambiente/0034.html. Acesso em 06 jun. 2012.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA; NASCIMENTO, GLÓRIA CRISTINA CÓRNÉLIO. Modismos em Educação Ambiental. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro-RJ, n° 41, 23 out. 2012b. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/meioambiente/0035.html. Acesso em: 25 out. 2012.

CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA; NASCIMENTO, GLÓRIA CRISTINA CÓRNÉLIO. Pseudosustentabilidade Ambiental. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro-RJ, n° 43, 06 nov. 2012c. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/cidadania/0151.html. Acesso em: 08 nov.. 2012.

DIAS, GENEBALDO FREIRE. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. 5ª ed. São Paulo: Gaia, 1998.

DIAS, GENEBALDO FREIRE. Ecoperceção: um resumo didático dos desafios socioambientais. São Paulo: Gaia, 2004.

DIEGUES, ANTÔNIO CARLOS S. Ecologia Humana e Planejamento Costeiro. 2º ed. São Paulo: NUPAUB-USP, 2001.

GADOTTI, MOACIR. A Ecopedagogia como pedagogia apropriada ao processo da Carta da Terra. Fórum Nacional de Pedagogia – UFMT, 2000. Disponível em: http://www.ufmt.br/revista/arquivo/rev21/moacir_gadotti.htm. Acessado em: 21 mar. 2009.

GUIMARÃES, ROBERTO P. O Desafio Político do Desenvolvimento Sustentável. Revista Lua Nova, nº 35, São Paulo, 1995, p. 113-205.

HEIDEGERR, MARTIN. Ser e Tempo. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

MELLO, BIANCA VIEIRA. Hermenêutica: origem, significado e atuação. Direito Net, 29 abr. 2010. Disponível em: http://www.direitonet.com.br/artigos/exibir/5707/Hermeneutica-origem-significado-e-atuacao. Acesso em: 30 out. 2012.

MINAYO, MARIA CECÍLIA DE SOUZA. O Desafio do Conhecimento - Pesquisa qualitativa em saúde. 4ª ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1996.

LOVELOCK, J. A Vingança de Gaia. São Paulo: Intrínseca. 2006. 160p.

MODANESE, IONE APARECIDA ZUCCHI. Diferentes Concepções de Natureza. Disponível em: http://egal2009.easyplanners.info/area07/7201_ione_ione_Aparecida_Zucchi_Modanese.pdf. Acesso em 27 out. 2012. .

NASCIMENTO, GLÓRIA CRISTINA CORNÉLIO; CÓRDULA, EDUARDO BELTRÃO DE LUCENA. Hermenêutica Ambiental e Educação: tecendo saberes e pensamentos. In: CANANÉA, Fernando Abath. Educação Dialoga. João Pessoa: IMPRELL, 2012, p.63-80.

PIRES, MARINA SALIN. Turismo e Pós-Modernidade: teoria, cultura e sustentabilidade. Brasília, DF: UnB, Dissertação de Mestrado, 2009, 142p.

TANNER, TOMMAS. R. Educação Ambiental. Tradução George Schesinger. São Paulo: Summus, 1978. 158p.

VERNIER, J. O Meio Ambiente. 2ª ed. Tradução de Maria Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 1994.

WELLER, WIVIAN. Aportes Hermenêuticos no Desenvolvimento de Metodologias Qualitativas. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 31, p. 287-304, jul./dez. 2010.

Published

2013-01-09

How to Cite

Córdula, E. B. de L. (2013). A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 8(8), 1573–1580. https://doi.org/10.5902/223611706670

Most read articles by the same author(s)