A dimensão afetiva e sua relevância no processo de ensino-aprendizagem: uma abordagem sociocognitiva

Authors

  • Márcia Lustosa Silva Universidade Lusófona do Porto-Portugal
  • Valmira Amariz Cruz Instituto Federal do Paraná-IFPR.
  • Frederico Fonseca Silva Instituto Federal do Paraná-IFPR

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117014045

Keywords:

Affective, cognitive development, teaching and learning.

Abstract

This paper aims to investigate the importance of affectivity in the teaching-learning process. Based on the learning theories of Piaget and Vygotsky who conceive as the intrinsic relationship between the cognitive and affective processes in human psychic functioning. The methodology undertaken was qualitative seen that 48 high school students from a Technical School, a full scheme of the State of Pernambuco (Brazil) were evaluated. The instruments used were the Affect-Performance Diagram adapted analysis, developed by Silva and Teixeira (2008). The results indicate the affective aspect, as well as the relationship between teacher and student, as key variables to determine the process of teaching and learning.

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Author Biographies

Márcia Lustosa Silva, Universidade Lusófona do Porto-Portugal

Mestra em Ciências da Educação, Pós-Graduada em Psicopedagógia, Ciências da Edcuação e Educação Infantil.Professora do curso de Pedagogia da FASE-Faculdade Santa Emilia.Analista de Educação profissional e Psicopedagoga do SENAI/PE.

Valmira Amariz Cruz, Instituto Federal do Paraná-IFPR.

Frederico Fonseca Silva, Instituto Federal do Paraná-IFPR

Engenheiro Agrônomo, Doutor em Irrigação e Meio Ambiente, Professor e Pesquisador do Instituto Federal do Paraná (IFPR), Curitiba, PR, Brasil.

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Published

2015-02-02

How to Cite

Silva, M. L., Cruz, V. A., & Silva, F. F. (2015). A dimensão afetiva e sua relevância no processo de ensino-aprendizagem: uma abordagem sociocognitiva. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(4), 1303–1311. https://doi.org/10.5902/2236117014045

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