DIGITAL WHITEBOARD: MAPPING OF RESOURCES FOR USE IN THE CLASSROOM

Leila Maria Araújo Santos, Patricia Luiz Varaschini, Sandro Luiz Moresco Martins

Abstract


This paper reports on the research being carried out with the financial support of the Center for Educational Technology and Coordination of UAB UFSM - Final Tender Protocol 17/2012, with the objective of map and document the Digital Whiteboard technological resources. This mapping would serves for the development of an educational material to support the teachers in the use of digital whiteboard teaching.

Keywords


Digital Whiteboard; technology at teaching; educational technology resources.

References


ARAÚJO, J. L; BORBA, M. C. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

AMARAL, S. F. TV Digital Interativa Aplicada na Educação. In: Simpósio Internacional Sobre Novas Competências em Tecnologias Digitais Interativas na Educação, 1., 2007, São José dos Campos. Palestra… Campinas: Unicamp, 2007.

BLIKSTEIN, P. Mal esta na avaliação. Disponível em: .Acesso em: 18 jul. 2011.

BORBA, M. C. 2009 Potencial Scenarios for Internet use in the Mathematics Classroom. ZDM Mathematics Education. 2009.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humanswith-media and the reorganization of mathematical thinking: information ando communication technologies, modeling, experimetnation and visualizacion. Springer, 2005.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K.; Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de M. J. Alvarez; S. B. Santos; T. M. Baptista. Porto: Porto Editora. 1994.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

KENSKI. V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus,

LAKATOS, E. M. e MARCONI, M. de A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Editora 34, 1997.

NAKASHIMA, R. H. R.; BARROS, D. M. V.; AMARAL, S. F. O uso pedagógico da lousa digital associado à teoria dos estilos de aprendizagem. 2009 Disponível em Acessado: 13 jul 2011.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F.; A linguagem audiovisual da lousa digital interativa no

contexto educacional. Revista Educacional Temática Digital. 2006.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F.; Práticas pedagógicas mediatizadas pela lousa digital. Virtua Educa Brasil, 2007. Disponível em: < http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2007/pdf/78-RN.pdf>. Acessado: 14 jul 2011.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da Informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611708201



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: