The production of video-classes as a learning tool to the animal anatomy discipline

Authors

  • Luciana Silveira Flores Schoenau Universidade Federal de Santa Maria
  • William Schoenau Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611708193

Keywords:

Anatomy, Education, Video, Learning

Abstract

The anatomy study has been a challenge lately. The use of animals in education has been a difficult due by moral and ethical issues and the 3R’s chain (reduce, recycle and reuse), which makes it difficult the acquisition of anatomical parts and the manipulation of them by the students. This issue affected directly the more traditional and effective methodology of learning anatomy: the dissection. Allied to these factors, the students of higher education belong to a technological generation, spending much of their time in front of the computer and using digital equipment.  The search of new technologies of anatomical education is now a reality. The aim of this research was to produce a learning tool through video and to evaluate its use by students of Veterinary Medicine. The video production of different issues was proposed to groups of at least three students as part of the evaluation of the subject. The students have answered a survey based on a five-point Likert scale and the results have been analyzed by qualitative and quantitative ways. The results have been favorable for the use of video as a learning tool and a way of group integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Silveira Flores Schoenau, Universidade Federal de Santa Maria

Professora de Anatomia Animal do Departamento de Morfologia, Centro de Ciências da Saúde. Doutora em Anatomia Animal.

William Schoenau, Universidade Federal de Santa Maria

Professor de Fisiologia do Departamento de Fisiologia e Farmacologia do Centro de Ciências da Saúde/UFSM. Doutor em Medicina Veterinária

References

ALMEIDA, D.S. et al. O vídeo na construção de uma educação do olhar. Perspectivas online. v. 3, n. 9, p. 153-174, 2009. Disponível em: http://www.perspectivasonline.com.br/revista/2009vol3n9/volume%203(9)%20artigo13.pdf Acesso: em mar. de 2013.

BRAVO, H.; INZUNZA, O. Evaluación de algunos programas computacionales en laensenãnza de anatomía y neuroanatomía de la facultad de Medicina de la Pontifícia Universidad Católica de Chile. Rev Chil Anat. v. 13, n. 1, p. 79-86, 1995.

CAETANO, S.V.N.; FALKEMBACH, G.A.M Youtube: uma opção para uso do vídeo na EAD. 10 p., 2007. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo9/artigos/3aSaulo.pdf Acesso em: mar. de 2013.

CARNEIRO, V. L. Q. Linguagem audiovisual e objetivos pedagógicos: uma reflexão sobre os vídeos do Curso TV na Escola e os Desafios de Hoje. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA- SEED/MEC – ABED, 2001. Anais Eletrônicos… Brasília: ABED, 2001.

CORREIA, N.; CHAMBEL, T. Integração Multimedia em meios e ambientes aumentados nos contextos educativos e culturais. Arte e Ciência, n. 4, 22 p., 2004. Disponível em: http://www.multiciencia.unicamp.br/artigos_02/a_02_.pdf. Acesso em: mar. de 2013.

CPQMVET. Dados do Perfil de Ingressantes e Acadêmicos – Parte 01 In: CPQMVet: Portfólio de Resultados do CPQMVet, n. 001, 2012. Disponível em: https://docs.google.com/viewera=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxjcHFtdmV0dWZzbXxneDo0ODAyNjk5MTAxMDExNjE1 Acesso em: mar. de 2013.

DAVIS, B.T. Introduction to multimedia in museums. Disponível em: http://www.emuzeum.cz/admin/clanky/files/280-introtomultimediamuseums.pdf 1996.

Acesso em: jun. 2012.

FITZPATRICK, C. M. et al. Teaching anatomy with surgeons’ tools: use of the laparoscope in clinical anatomy. Clin Anat, n. 14 p. 349–353, 2001

INFANTOSI, A. F. C.; KLEMT, A. Visualização 3D da dissecção crânio humano. Revista Brasileira de Engenharia Biomédica. v. 16, n. 1, p. 21-37, 2000.

KINNISON, T. et al. Teaching bovine abdominal anatomy: use of haptic simulator. Anat. Sci. Educ. v. 2, p. 280-285, 2009. Disponível em: http://www.live.ac.uk/documents/baillie/TeachingBovineAbdoAnatforweb-site_000.pdf Acesso em: mar. 2013

MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação

& Educação. n. 2, pag. 27-35, 1995

MORAN, J. M. Integração das Tecnologias na Educação. Desafios da televisão e do vídeo à escola. Secretaria de Educação a Distância, SEED. 2005

SOLOMON, G. Teach & Learning. Sony Make Believe. Classroom video: tools and strategies in engage to students in learning. Disponível em: http://pro.sony.com/bbsccms/ext/eblasts/edu/pdfs/class-room-ebook.pdf

Acesso em: jun. 2013.

SANTORO, F. et al. Autoria cooperativa de crianças em sistemas hipermídias: relato de uma experiência. In: ED-MEDIA .1997, Calgary. Anais… Calgary, 1997.

SILVA, V. R., OLIVEIRA, E.M. As possibilidades do uso do vídeo como recurso de aprendizagem em salas de aula do 5 ano. Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais. n. 6, p. 93-103, 2010.

SILVA, K. C., SANTANA, O. A. Objetos de aprendizagem utilizados para o ensino da anatomia humana: uma revisão de literatura. 2012. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2012/anais/123c.pdf Acesso em: mai. 2013

VALLE, L. R. L. D.; CRUZ, D. M. Reinventando a TV e o vídeo na escola: Uma experiência com a TV Escola e os professores da Rede Estadual de Ensino do Paraná. Athena. Revista Científica de Educação, v.1, n. 1, jun./set. 2003.

VERRI, E.D. et al. Elaboração de vídeo-aula como ferramenta de complementar de aprendizagem dos discentes da área de saúde do Centro Universitário Claretiano de Batatais. Linguagem Acadêmica, v. 1, n. 1, p. 123-130, 2011.

YOSHIDA, M. et al. Locomoshow - uma ferramenta de apoio ao ensino da anatomia humana. 2003. Disponível em: http://www.sagha.com.br/locomoshow/pdf/locomoshow.pdf Acesso em: jun. 2012.

Published

2013-07-31

How to Cite

Schoenau, L. S. F., & Schoenau, W. (2013). The production of video-classes as a learning tool to the animal anatomy discipline. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 12(12), 2560–2567. https://doi.org/10.5902/223611708193

Issue

Section

ARTICLES