MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL
DOI:
https://doi.org/10.5902/223611704142Keywords:
environmental justice, Freirean pedagogy, critical environmental education transforming and emancipatory.Abstract
http://dx.doi.org/10.5902/223611704142
This paper intends to discuss some elements of the fundamentals of environmental education(EE), the perspective of rapprochement between Freire's pedagogy and aspects of environmentaljustice, focusing on environmental conflicts immanent to the hegemonic social model. Seeking tounderstand the asymmetry of the appropriation of joint property attempts to indicate pedagogicalpossibilities since the emergence of ideas about the environment in the category view of EAcriticizes transforming and emancipatory. Therefore, it emphasizes the understanding of theenvironmental category, understood not as empirical abstraction, but in their historicaleffectiveness, in the expression of the relationships that they print the substance of space in theconstruction of all dialectic.
Downloads
References
ACSELRAD, HENRI. Justiça Ambiental: novas articulações entre meio ambiente e democracia. 2000. Disponível em: http://www.fase.org.br/projetos/clientes/noar/noar/UserFiles/17/File/JANovasArticulacoes-%20ms.pdf
ACSELRAD, HENRI. Justiça Ambiental: Narrativas de resistência ao risco social. In: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: MMA, 2005.
ACSELRAD, HENRI. Ambientalização das lutas sociais: o caso do movimento por justiça ambiental. In: Estudos Avançados. v. 24. n°. 68. 2010.
ACSELRAD, HENRI et al. O que é Justiça Ambiental. Rio de Janeiro: Garamond. 2009.
AVANZI, MARIA RITA. Ecopedagogia: Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. 156 p.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Ministério da Educação. Coordenação Geral de Educação Ambiental. Programa Nacional de Educação Ambiental/ ProNEA. 3ª
edição. MMA, Brasília, 2005.
BRÜGGER, PAULA. Educação ou adestramento ambiental? 3ª. ed. Chapecó: Letras Contemporâneas, 2004.
DOMÍNGUEZ, ANA Et al. Educación Ambiental: Una demanda del mundo hoy. El Tomate Verde Ediciones, REDES-AT, Programa Uruguay Sustentable, 2009.
HERCULANO, SELENE. Riscos e desigualdade social: a temática da Justiça Ambiental e sua construção no Brasil. In: I Encontro da ANPPAS. São Paulo: Indaiatuba. 2002.
LAYRARGUES, PHILIPPE P. Educação para a gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. In: LOUREIRO, C. F. B., LAYRARGUES, P. P. & CASTRO, R. S (Orgs.) Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LAYRARGUES, PHILIPPE P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, C. F. B. El al. (Orgs.) Pensamento complexo, dialético e educação ambiental. São Paulo: Editora Cortez, 2006.
LAYRARGUES, PHILIPPE P. Educação Ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: Carlos Frederico Loureiro, Philippe Pomier Layrargues, Ronaldo Souza de Castro (Orgs.). Repensar a educação ambiental, um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.
LIMA, GUSTAVO F. C. Educação, emancipação e sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a educação ambiental. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasilia (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004, p. .
LOUREIRO, C. F. B. Teoria social e questão ambiental: pressupostos para uma práxis crítica em educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B., LAYRARGUES, P. P. & CASTRO, R. S (Orgs.) Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e gestão participativa na explicitação e resolução de conflitos. Gestão em Ação, Salvador, v.7, n.1, jan./abr. 2004
LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Transformadora Identidades da educação ambiental brasileira. Brasilia (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004, p. .
LOUREIRO, C.F. B., BARBOSA, G. L., ZBOROWSKI, M. B. Os vários “ecologismos dos pobres” e as relações de dominação no campo ambiental, In: Carlos Frederico Loureiro, Philippe Pomier Layrargues, Ronaldo Souza de Castro (Orgs.). Repensar a educação ambiental, um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, PAULO. Pedagogia do Oprimido. 48. ed. Reimpressão, 2009. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005
QUINTAS, JOSÉ SILVA. Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de educação ambiental transformadora e emancipatória (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasilia (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004, 113-140.
QUINTAS, JOSÉ SILVA. Introdução à gestão ambiental pública. 2ª ed. revista. – Brasília: Ibama, 2006.
SÁ, LAIS M. Pertencimento. Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasilia: Ministério do Meio Ambiente, 2005, p.
ZHOURI, ANDRÉA; LASCHEFSKI, KLEMENS. Conflitos ambientais. Publicação do Grupo de Estudos em Temáticas Ambientais da Universidade Federal de Minas Gerais – GESTA/UFMG, 2010.