Cartografias digitais da educação ambiental: a perspectiva do vídeo web

Janaína Oppermann e Silva

Abstract


Discusses the involvement of environmental education from the perspective of imagetechnologies. Proposes to web vídeo as a device in the representations of the environment andcultural artifact. It addresses the broad production of new digital processes (devices and methods)and discusses its potential in promoting awareness of look at daily. The Vídeo Web is place inenvironmental education to enhance the perception and in this vein, the use of digitaltechnologies as a result bring the vídeo experience shared while revealing the socioenvironmentalreality. The vídeo report expands the possibilities of collective perception,therefore, to seek solutions to their peers with common environmental problems, provides asituation of co-authorship. Thus, the relationship with nature and with the surroundingenvironment is recreated through the establishment of new meanings and concepts of the world.


Keywords


Educação ambiental; Vídeo digital; Percepção socioambiental; Vídeo-relato

References


CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. 4 impr. São Paulo: EdUSP, 2008.

CATARINO, M. E. Integração das Folksonomias nos Metadados: identificação de novos elementos como contributo para a descrição de recursos em repositórios. Tese submetida à Universidade do Minho para a obtenção do grau de Doutor em Tecnologias e Sistemas de Informação, área do conhecimento Sociedade da Informação.

COSTA, Cristina. Educação, Imagem e Mídias. São Paulo:Cortez, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed, São Paulo:Atlas, 2006.

GIROUX, H. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação.In: Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 8. ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2009.

GUATTARI, F, ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986

GUIMARÃES, M. Armadilha Paradigmática na Educação Ambiental. In: Pensamento Complexo, Dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. 213 p.

KELLNER, Douglas. Lendo Imagens Criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 8. ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2009.

LAKATOS, E.; MARCONI, M. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, analise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2002.

MANOVICH, Lev. The Language of New Media. London: The MIT Press, 2001. tradução: SEMELER. Alberto. A Linguagem dos Novos Meios.

SPAZZIANI, M; GONÇALVES, M. Construção do Conhecimento. In: Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

SEEMANN, J. Mapas e percepção ambiental: do mental ao material e vice-versa. In: OLAM - Ciência. & Tecnologia. Rio Claro, v. 3, no 1, p. 200 – 223, setembro, 2003.

SEMELER, A. R. Vídeo Digital: imagem, tecnologia e informação. Dissertação de Mestrado submetida à Universidade do Rio Grande do Sul para a obtenção do grau de Mestre em Comunicação e Informação, 2010.

TUAN, Yi-fu. Topofilia : um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL, 1980.

VÍDEO NAS ALDEIAS. KUHI IKUGÜ: os Kuikuro se apresentam. Mato Grosso: Indios Kuikuro, 2007. Disponível em:

http://www.vídeonasaldeias.org.br/2009/vídeo.php?c=37.

VÍDEO NAS ALDEIAS. Kiarãsâ Yõ Sâty: o amendoim da cutia. Mato Grosso: Índios Paraná, 2005. Disponível em:. Acesso 23 de maio 2010.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611702772



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: