Environmental management and social responsibility: A perspective of sustainable actions carried out by a company in the field of agribusiness
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117019716Keywords:
Environmental Management, Social Responsibility, Organizational PracticesAbstract
The adoption of environmental practices is the incorporation of a "social role" by companies taking into consideration that they are able to influence and transform a local context through small attitudes embedded in everyday life. Besides generating several improvements, the adoption of social and environmental attitudes by the organizations promote differentiation of other companies, according to the competitive market context, because nowadays, the client looks for more than one product. This study sought, Therefore, check the importance and applicability of environmental management combined with the Social responsibility actions carried out by a small organization in the field of agribusiness. Data collection that allowed the achievement of this study came about through the application of a survey instrument to a sample of 203 people divided between employees, suppliers, customers and society. The results obtained with the application of the research, it was evidenced that the company studied deals with very important social and environmental management issues. The same has already in effect, according to the interviewees, some actions that contemplate the theme and may, however, increase its socially responsible action.Downloads
References
AGUIAR, L. S. de. Responsabilidade social empresarial na prática: o papel da comunicação organizacional. Novos Olhares, v. 17, 2006.
ASHLEY, P. A. Ética e responsabilidade social nos negócios. São Paulo: Saraiva, 2005.
BORGER, F. G. Responsabilidade Social: Efeitos da atuação social na dinâmica empresarial. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo. São Paulo, 2001.
COUTINHO, R. B. G.; MACEDO-SOARES, T. D. A. Gestão estratégica com responsabilidade social: arcabouço analítico para auxiliar sua implementação em empresas no Brasil. Revista de Administração Contemporânea, v. 6, n. 3, 2002.
DAHLSRUD, A. How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 2006.
ETHOS- INSTITUTO ETHOS. Guia de elaboração de relatório e balanço anual de responsabilidade social empresarial. São Paulo: Instituto Ethos, 2001.
FERRELL, O. C.; FRAEDRICH, J.; FERRELL, L. Ética Empresarial: dilemas, tomadas de decisões e casos (tradução). Rio de Janeiro: Reichmann & Affonso, 2001.
GABRIELLE, J. Responsabilidade Social Corporativa: mais do que marketing ou mera filantropia, é estratégia de sustentabilidade. Junho, 2008. Disponível em : <http://www.administradores.com.br/informe-se/artigos/responsabilidadesocial-corporativa-mais-do-que-marketing-ou-mera-filantropia-e-estratégia-de sustentabilidade/23271/>. Acesso em: 17 mai. 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GRAJEW, O. Filantropia e Responsabilidade Social. 2005. Disponível em: <http://www.Filantropia .org/artigos/oded_grajew.htm>. Acesso em: 17 ago. 2012.
JORGE, N.; CARVALHO, E. SOCIOLOGIA: Papel Social e Estatuto. Escola Superior de Gestão de Santarém. 2008.
KIRSCHNER, A. M. Sociologia da empresa e responsabilidade social das empresas. Nueva Sociedad, Buenos Aires, n. 202, mar./abr. 2006.
KOTLER, P.; LEE, N. Corporate Social Responsibility: doing the most good for your company and your cause. United States: John Wiley e Sons Inc, 2005.
MATTAR, F. N. Pesquisa de Marketing. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2001.
MENUZZI, T. S.; SILVA da, L. G. Z. Interação entre economia e meio ambiente: uma discussão teórica. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 19, n. 4, 2015.
MILANI FILHO, M.; CORRAR, L. J.; MARTINS, G. A. O voluntariado nas entidades filantrópicas paulistanas: O valor não registrado contabilmente. Contabilidade, Gestão e Governança, América do Norte, 6, out. 2009. Disponível em: <http://www.cgg-amg.unb.br/index.php/contabil/ article/view/200>. Acesso em: 6 abr. 2012.
NASCIMENTO, L. F. Gestão Socioambiental Estratégica: A percepção de executivos de pequenas e médias empresas americanas. In: ENANPAD, Brasília. Anais... Brasília, Brasil, 2005.
PAES, A. A Responsabilidade Social Empresarial (RSE): espaço de intervenção profissional do Serviço Social. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Serviço Social da PUC-SP, São Paulo, 2003.
PINTO, M. J. Discurso, implícitos e ideologia: As ONGs e a visão arcaica da relação entre o público e o estatal. Trabalho apresentado na Compós, 2011.
ROBBINS, S. P. Administração: Mudanças e Perspectivas. 3 ed. Rio de Janeiro: Saraiva, 2006.
RODRIGUES, A. L. Modelos de gestão e inovação social em organizações sem fins lucrativos: divergências e convergências entre Nonprofit Sector e Economia Social. In: ENANPAD, Salvador. Anais...Salvador, Brasil, 2006.
RIBEIRO, J. A.; VEIGA, R. T. Proposição de uma escala de consumo sustentável. R.Adm., São Paulo, v.46, n.1, p.45-60, jan./fev./mar. 2011.
SOUZA, W. J. Responsabilidade social Corporativa e o Terceiro Setor. Apostila preparadora para o curso de administração na modalidade distância, 2008. Brasília: UNB, 2009. Disponível em: <http://uab.unb.br/admeadnorte/cours e/view.php?id=79>. Acesso em: 17 mai. 2012.
STARIK, M.; MARCUS, A. New research directions in the field of man¬agement of organizations in the natural environment. Academy of Man¬agement Journal, v.43, n. 4, p. 539 – 546, 2000.