Conflict between pedestrian and ciclovia: a Avenue case study in Mandacarú Maringá - PR
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117016963Keywords:
Bike path, Urban Infrasrcuture, pedestrian.Abstract
The main objective of this article is to analyze critical points about a bike path at Mandacarú avenue in the Maringá city, PR and also their conflicting aspects with pedestrian which includes the quality of infrastructure of the path offered to users, public urban space circulation - sidewalks and short paths. To acquire data for this article was done observations in local, photographies as well as quick talk with the pedestrian about the situation of the path. Thus, according to the data acquired was possible to have an ideia about the accessibility, signage, security, its users, lighting and others aspects. Note that to validate that study all the methods were applied in the specific neighborhood in the Maringá city, PR which the beginning is at Colombo avenue and ending at the Rotatória das Torres - Torres avenue.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ANBT NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro, 2004.
BARBOSA, M. B. Elaboração de normas técnicas voltadas à acessibilidade na comunicação. Seminário ATIID – Acessibilidade, Tecnologia da Informação, e Inclusão Digital, 2, São Paulo, 2003.
BRASIL. Ministério do Turismo. Secretaria Nacional de Políticas de Turismo. Turismo e Acessibilidade: manual de orientações / Ministério do Turismo, Coordenação – Geral de Segmentação – 2. ed. Brasília: Ministério do Turismo, 2006.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE.Cartilha do Censo 2010: pessoas com deficiência. Brasília: SDH-PR/SNPD, 2012.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS TRANSPORTES PÚBLICOS. 12º Congresso Brasileiro de Transporte e Trânsito. Disponível em http://www. antp.org. br, acessado em 30.08.2014. BRASIL ACESSÍVEL.Programa Brasileiro de Acessibilidade Urbana – Construindo uma Cidade Acessível. Ministério das Cidades, 2005.
DEL RIO, Vicente. Introdução ao desenho urbano no processo de planejamento. São Paulo: Pini, 1990.
GOMES, H.A.S., JÚNIOR, J.A.O.,LOUREIRO, C.F.G. ANÁLISE DA ADEQUABILIDADE DA METODOLOGIA DO HCM 2000 PARA A REALIDADE DAS CICLOVIAS BRASILEIRAS. Análise da Adequabilidade da Metodologia do HCM 2000 para a Realidade das Ciclovias Brasileiras, XIX ANPET, Recife/PE, 7 a 11 de novembro de 2005.
LEAL, T. A. C. B. E M. A. P. JACQUES (2000) Recomendações para a Escolha do Tipo de Via para Bicicletas e sua Inserção no Sistema Viário. Revista dos Transportes Públicos, ANTP. Ano 22, 3° trimestre, n° 88, p. 33-44.
SALES, S. DOS S. E OLIVEIRA JUNIOR, J. A. (1999) Estudo do Transporte Não-Motorizado por Bicicleta em Campina Grande, Relatório Final. Universidade Federal da Paraíba, Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC/UFPB/CNPq.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION