DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF “ENVIRONMENTAL GAME” AS TOOL FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION

Natacha Silva, Marina Farcic Mineo

Abstract


Environmental education and the professor are disconnected of simple transmission of content about nature, promoting the ongoing process of building students knowledge. The educational games have been used in order to improve this process. This study developed na educational game called "Environmental Game", a memory game adaptation and verified if would be an effective strategy on Environmental Education. The game was formed by the union of a tip card and other with a corresponding figure in the categories: ecology, biomes, natural resources and endangered animals. The test was applied to a class of Technical Course in Environment in São Joaquim da Barra, São Paulo state. During the activity, each pair of cards chosen was discussed between students and professor regarding their importance to environment and, ultimately, answered a questionnaire about this tool. Overall, they evaluated the game how entertaining, a good exercise for memory and content reviewer. Then the “Environmental Game" was an appropriate strategy for promoting sustainability content related and an effective tool in environmental education learning, providing debate and the contextualized knowledge construction.


Keywords


Teaching and learning; Memory game; Playfulness; Sustainability.

References


CANDEIAS, J. M. G.; HIROKI, K. A. N.; CAMPOS, L. M. L. A utilização do jogo didático no ensino de microbiologia no ensino fundamental e médio. São Paulo, 2007. Disponível em: . Acesso em 19 de novembro de 2012.

GOMES, R.R.; FRIEDRICH, M.A. Contribuição dos jogos didáticos na aprendizagem de conteúdos de Ciências e Biologia. In: EREBIO,1, Rio de Janeiro, Anais; p.389-392, 2001.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p.189-205, 2003. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16834.pdf>. Acesso em 12 de setembro de 2014.

RIEDER, R.; ZANELATO, E.M.; BRANCHER, J.D. Observação e análise da aplicação de jogos educacionais bidimensionais em um ambiente aberto. IX Taller Internacional de Software Educativo, p. 61-66, 2004.

ZANON, D.A.V.; GUERREIRO, M.A.S.; OLIVEIRA; R.C. Jogo didático Ludo Químico para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação. Revista Ciências e Cognição, v. 13, p. 72-81, 2008.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117016698



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: