THE FRANCHISE MARKET AND ITS ECONOMIC, SOCIAL AND ENVIRONMENTAL CONTRIBUTION

Mônica Mota Tassigny, Isadora Margarete Guimarães da Silva, Marcus Vinicius de Oliveira Brasil, Fabiana Pinto de Almeida Bizarria, Antonio Jackson Alcantara Frota

Abstract


Thestarting questionof this researchis how theBrazilian Franchising Association(ABF) has helpedin the economic,social and environmentalrequirements tothe developmentof the domestic market? Theobjective of this workis to analyzethe resultsof the actions ofeconomic, social and environmental responsibilityof the BrazilianFranchising Association(ABF) for thedevelopment of the Brazilianmarketfranchises. TheABFisa non-profitpurposesandconsolidatedin the market. Therefore, it isa theoreticalanddescriptive workbased onsecondary sources. The franchisesare representedby numbersfrom the same companythat has awider scopein the market,not to mentionthat ithasvisibilityto the publicconsumers, competitors, regulatory agenciesand activists. Allthese subjectsplay an importantrole, that ofinspection agentsofthese organizationsdiscloseinformationabout his conducttowards the environmentandsociety.


Keywords


SocialResponsibility;Environment; Market.

References


ABF. Associação Brasileira de Franchising. 2013. Disponível em: . Acesso em: 27 dez. 2013.

ASHLEY, P. A. Ética e Responsabilidade Social nos Negócios: Estratégias de Negócios Focadas na Realidade Brasileira.2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

COELHO, F. U. Curso de Direito Comercial. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

CONTADOR, J. C. Modelo para Aumentar a Competitividade Industrial: a transição para a gestão participativa. São Paulo: Edgard Blüsher: Uninove, 2003.

DINIZ, M. H. Tratado Teórico e Prático dos Contratos. 4. ed. rev. e atual. São Paulo: Saraiva, 2003.

DONAIRE, D. Gestão Ambiental na Empresa. São Paulo: Atlas, 1995.

FERNANDES, M. C. P. O Contrato de Franquia Empresarial. São Paulo: Memória Jurídica, 2003.

GRAYSON, D.; HODGES, A. Compromisso Social e Gestão Empresarial. São Paulo: Publifolha, 2002.

LAVILLE, E. A Empresa Verde. São Paulo: Õte, 2009.

LIPSET, S. M.; SCHNEIDER, W. How’s Business? What the Public Thinks. Public Opinion, 1978.

MAKOWER, J. A Economia Verde: descubra as oportunidades e os desafios de uma nova era dos negócios. São Paulo: Gente, 2009.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. ed. comp. São Paulo: Atlas, 1996.

MUNHOZ, D. G. Economia aplicada: técnicas de pesquisa e análise econômica. Brasília: Universidade de Brasília, 1989.

NASCIMENTO, L. F.; LEMOS, A. D. C.; MELLO, M. C. Gestão Socioambiental Estratégica. São Paulo: Artmed, 2008.

NORTH, K. Environmental Business Management: an introduction. Genebra: Internacional Labor Officce (ILO), 1992.

NOVAES, W. Mercado para quem não Polui. São Paulo: Visão, 1991.

PEATTIE, W. Environmental Marketing Management: meeting the green challenge. London: Pittman, 1995.

RIBEIRO, Maria de Fátima. O Contrato de Franquia. Coimbra: Almedina, 2001.

SAVITZ, A. W.; WEBER, K. The Triple Botton Line: how today’s best-run companies are achieving economic, social, and environmental success – and how you can too. San Francisco: Wiley & Sons, 2006.

SAUERBRONN, F. F. Stakeholders Strategizing: uma proposta de investigação da estruturação das práticas de relacionamento comunitário. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: ANPAD, 2007. 1 CD-ROM.

TACHIZAWA, T. Gestão Ambiental e Responsabilidade Social Corporativa: Estratégias de Negócios Focadas na Realidade Brasileira. 3. ed. rev. e amp. São Paulo: Atlas, 2005.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236117015374



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: