Reusable bags: an alternative to reduce the impact of large scale caused by the elimination of irregular disposable bags

Cláudia Bach Rizzatti, Juliana Benitti Lorenzett, Daniel Benitti Lorenzett, Leoni Pentiado Godoy

Abstract


This study aimed to determine the receptivity and acceptance of customers in a supermarket chain in relation to the adoption of reusable bags as a strategy for environmental marketing. Therefore, we conducted a case study by implementing a structured questionnaire. The questionnaire was administered to a non-probability sample of 150 customers of a supermarket chain, located in the town of Santa Maria, RS. The results were positive regarding customer acceptance of replacement of disposable bags for reusable bags, however, despite the acceptance is high, adherence is still low, since most customers forget to take reusable bags when they go shopping. This result demonstrates the need to increase investments in environmental education, to raise awareness about the need and importance of protecting and preserving the environment.


Keywords


Bags returnable or disposable; Awareness; Environmental marketing

References


ALMEIDA, J. R.; MELLO, C. S.; CAVALCANTI, Y. Gestão Ambiental: Planejamento, avaliação, implantação, operação e verificação. Rio de Janeiro: Thex Editora, 2000.

BRAGA, B. et al. Introdução à engenharia ambiental. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

DIAS, R. Marketing ambiental: ética, responsabilidade social e competitividade nos negócios; São Paulo:

Atlas, 2007.

DOMINGUES, C. A. Estatística aplicada às ciências militares. Rio de janeiro: Escola de Aperfeiçoamento de

Oficiais, 2005.

KOTLER, P. Administração de marketing: analise, planejamento, implementação e controle; tradução Ailton Bomfim Brandão. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1998.

KRAEMER, M. E. Gestão ambiental: um enfoque no desenvolvimento sustentável, 2009. Disponível em:

. Acesso em: 02 abr. 2013.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisas

bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

LOPES, M. L. V. Pesquisa em comunicação: formulação de um modelo metodológico. São Paulo: Loyola,

SIQUEIRA, H. S. G. Jornal “A Razão” – 07.12.2000 / “Pós-Modernidade”, 2000. Disponível em:

www.angelfire.com/sk/holgonsi/>. Acesso em: 19 de maio de 20123.

SOUZA, R. S. Entendendo a questão ambiental. Santa Cruz do Sul: Ed.Unisc, 2000.

VILLASBÔAS, P. P. A importância da regulamentação da biossegurança como um instrumento de gestão

ambiental, 1998 Disponível em: . Acesso em: 05 abr. 2013.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117010059



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: