Evaluation in professional education schools integrated to high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133853505

Keywords:

Práticas avaliativas, Educação profissional, Qualidade.

Abstract

A research aimed to identify and discuss the importance of evaluation for the provision of quality education in professional schools in Ceará and its influence on learning outcomes. A qualitative study was carried out, with a descriptive nature, in the form of a comparative study, carried out by means of bibliographic survey, documentary research, on-site observation, application of questionnaires and semi-structured investigations, among teen high and low income professional schools, that offer this type of integrated education to high school, based on external results. The study confirms the essentiality of the assessment in the educational context, based on adverse behaviors between the two groups surveyed.

Key-words: evaluative practices; professional education; quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Melgaço da Silva, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Pedagogia (UFC). Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira (UFC), linha de avaliação educacional, eixo de avaliação do ensino-aprendizagem. Professor efetivo do Sistema Municipal de Ensino de Maracanaú.

Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1988), mestrado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Ceará.

References

CARNEIRO, Moacir Alves. O nó do ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2012.

CHAGAS, Maria Apolinário Santos; SILVA, Sebastiana Florentino; SILVA, Lucas Melgaço da. Fracasso escolar e avaliação da aprendizagem: uma relação intrínseca? In: LEITE, Raimundo Hélio et al (orgs.). Avaliação: veredas e experiências educacionais. CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL, 6, 2015. Anais ... Fortaleza: UFC, 2015.

CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima. Avaliação: o desafio da melhoria da aprendizagem escolar diante da fragmentação do currículo. Educação e Reflexão, Maracanaú, v. 6, n. 11, 2016, p. 13-16. Disponível em https://www.maracanau.ce.gov.br/wp-content/uploads/download-manager-files/Revista-Educa%C3%A7%C3%A3o-e-Reflex%C3%A3o-Ano-6-Ed-11.compressed.pdf. Acesso em 5 jan. 2020.

CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, 2009, p. 201-2015.

FUNDAÇÃO LEMANN et al. Excelência com equidade: os desafios dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Fundação Lemann, 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2006.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2005.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da avaliação institucional da escola. Petrópolis: Vozes, 2012.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções a ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa científica. Petrópolis: Vozes, 2014.

SILVA, Lucas Melgaço da; CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima. Estrutura física da escola como determinante da qualidade da educação em escolas profissionais do Ceará: entre realidade e mito. Research, Society and Development, Itabira, v. 9, n. 7, 2020, p. 1-20. Disponível em https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4634/4033. Acesso em 25 ago. 2020.

Published

2021-01-08

How to Cite

Silva, L. M. da, & Ciasca, M. I. F. L. (2021). Evaluation in professional education schools integrated to high school. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e53505, p. 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133853505