Evaluation in professional education schools integrated to high school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133853505Keywords:
Práticas avaliativas, Educação profissional, Qualidade.Abstract
A research aimed to identify and discuss the importance of evaluation for the provision of quality education in professional schools in Ceará and its influence on learning outcomes. A qualitative study was carried out, with a descriptive nature, in the form of a comparative study, carried out by means of bibliographic survey, documentary research, on-site observation, application of questionnaires and semi-structured investigations, among teen high and low income professional schools, that offer this type of integrated education to high school, based on external results. The study confirms the essentiality of the assessment in the educational context, based on adverse behaviors between the two groups surveyed.
Key-words: evaluative practices; professional education; quality.
Downloads
References
CARNEIRO, Moacir Alves. O nó do ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2012.
CHAGAS, Maria Apolinário Santos; SILVA, Sebastiana Florentino; SILVA, Lucas Melgaço da. Fracasso escolar e avaliação da aprendizagem: uma relação intrínseca? In: LEITE, Raimundo Hélio et al (orgs.). Avaliação: veredas e experiências educacionais. CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL, 6, 2015. Anais ... Fortaleza: UFC, 2015.
CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima. Avaliação: o desafio da melhoria da aprendizagem escolar diante da fragmentação do currículo. Educação e Reflexão, Maracanaú, v. 6, n. 11, 2016, p. 13-16. Disponível em https://www.maracanau.ce.gov.br/wp-content/uploads/download-manager-files/Revista-Educa%C3%A7%C3%A3o-e-Reflex%C3%A3o-Ano-6-Ed-11.compressed.pdf. Acesso em 5 jan. 2020.
CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, 2009, p. 201-2015.
FUNDAÇÃO LEMANN et al. Excelência com equidade: os desafios dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Fundação Lemann, 2015.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2006.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2005.
LÜCK, Heloísa. Perspectivas da avaliação institucional da escola. Petrópolis: Vozes, 2012.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções a ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa científica. Petrópolis: Vozes, 2014.
SILVA, Lucas Melgaço da; CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima. Estrutura física da escola como determinante da qualidade da educação em escolas profissionais do Ceará: entre realidade e mito. Research, Society and Development, Itabira, v. 9, n. 7, 2020, p. 1-20. Disponível em https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4634/4033. Acesso em 25 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.