Tense connotations of Ideb: polyphonic analysis of a controversial indicator
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133893356Keywords:
Basic education, Ideb, Polyphony, Educational controversyAbstract
This article summarizes the debate on the Basic Education Development Index – Ideb –, highlighting the connotations produced by statements that supported, rejected, or critically supported this indicator. Methodologically, the analysis of statements was guided by the key notion of polyphony (Bakhtin, 2005), that is, by the effort to address the diverse voices that have spoken on the topic. The analysis argues that, depending on the aggregation of positive, negative, or hybrid connotations, the Ideb is linked to different agendas: vertical regulation of schools by the State; school self-regulation and the State's role as a provider; and state-school co-responsibility in the production of educational quality. Finally, the relevance of a polyphonic approach to this indicator is emphasized.
Downloads
References
ALMEIDA, Luana Costa; BETINI, Geraldo Antonio. A qualidade da escola: debatendo princípios rumo à Construção de uma qualidade socialmente referenciada. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 2, n. 9,2016, p. 49-63. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2016.9.2.003
ARAÚJO, Luiz. Os fios condutores do PDE são antigos. 2007. Jornal de Políticas Educacionais, n. 2, p. 24–31, set. 2007. Disponível em: <http://www.redefinanciamento.ufpr.br/araujo2.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v1i2.15000
BAKHTIN, Mikhail. Marxismos e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
BARRIGA, Angel Diaz. A avaliação na educação mexicana: excesso de programas e ausência da dimensão pedagógica. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n.º 9, p.19-30, 2009.
BONAMINO, Alicia. A evolução do Saeb: desafios para o futuro. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 113-126, maio/ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.29i96.3155
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de julho de 2014: aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014.
BROOKE, Nigel; CUNHA, Maria Amalia; FALEIROS, Matheus. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos Estados: relatório final. Fundação Vitor Civita, 2011.
CALDERÓN, Adolfo-Ignacio; BORGES, Regilson Maciel. Avaliação em larga escala na educação básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, 2020, p. 28-58. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281
CASASSUS, Juan. Uma nota crítica sobre a avaliação estandarizada: a perda de qualidade e a segmentação social. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 9, 2009, p. 71-78.
CASASSUS, Juan. Política y Metáforas: un análisis de la evaluación estandardizada en el contexto de la política educativa. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013. v. 1. p. 13-18.
CASTRO, Maria Helena Guimarães. A consolidação da política de avaliação da educação básica no Brasil. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, 2009, p. 271-296.
DUARTE, Adriana Maria Cancella. O processo de trabalho docente na educação básica: a análise dos pesquisadores da Rede Estrado. Revista de Ciências Humanas, v. 6, n. 2, 2006, p. 239-252.
ESTEBAN, Maria Teresa. Provinha Brasil: desempenho escolar e discursos normativos sobre a infância. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 9, 2009, p. 47-56.
EVANGELISTA, Olinda; LEHER, Roberto. Todos Pela Educação e o episódio Costin no MEC: a pedagogia do capital em ação na política educacional brasileira. Trabalho Necessário, Niterói, v. 10, n. 15, 2012. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.10i15.p6865
FERNANDES, Elisângela. Entrevista Maria Alice Setubal. Nova Escola, n. 242, maio 2011.
FERNANDES, Fernanda. Escola Municipal Tobias Barreto é destaque na Prova Brasil nos anos iniciais do Ensino Fundamental. [Reportagem]. Portal MultiRio. Rio de Janeiro, 23 out. 2017. Disponível em: <http://multirio.rio.rj.gov.br>. Acesso em: 30 dez. 2021.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2007a.
FERNANDES, Reynaldo. O mentor da equação; entrevista a Marta Avancini. Revista Educação, São Paulo, n. 123, 2007b.
FERNANDES, Reynaldo; GREMAUD, Amaury. Qualidade da educação básica: avaliação, indicadores e metas. In: VELOSO, Fernando et al. (Orgs.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elseiver, 2009.
FERREIRA, Anna Rachel; Bruno MAZZOCO. Foco na aprendizagem. Nova Escola, n. 277, nov. 2014.
FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação básica no Brasil: características e pressupostos. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013, p. 70-96.
FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2007, p. 965-987. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300016
GATTI, Bernadete Angelina. Políticas de avaliação em larga escala e a questão da inovação educacional. Série-Estudos, Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, n. 33, 2012, p. 29-37.
GROSSIE, Gabriel Pillar; GENTILE, Paola. Entrevista Fernando Haddad. Nova Escola, n. 202, maio 2007.
GUSMÃO, Joana Buarque. Significados da noção de qualidade da educação na arena educacional brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógico, Brasília, v. 94, n. 236, 2013, p. 100-124. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812013000100006
HADDAD, Fernando. O plano de desenvolvimento da educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2008.
HORTA NETO, João Luiz. As avaliações externas e seus efeitos sobre as políticas educacionais: uma análise comparada entre a União e os Estados de Minas Gerais e São Paulo. Brasília: UNB, 2013. 358f. Tese (Doutorado em Política Social) - Universidade de Brasília, 2013a.
HORTA NETO, João Luiz. Ideb: limites e usos do indicador. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013b, p. 149-161.
KLEIN, Ruben Aspectos metodológicos e técnicos: delineamentos assumidos nas avaliações, limites e perspectivas de aprimoramento. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013a, p. 97-116.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: (orgs.) LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira. Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2018, p 44-87.
MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, 2014, p. 413-436. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200005
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2002.
MENDES, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz; CARAMELO, João; ARELARO, Lisete Regina Gomes; TERRASÊCA, Manuela; SORDI, Mara Regina Leme de; KRUPPA, Sonia Maria Portella. Autoavaliação como estratégia de resistência à avaliação externa ranqueadora. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, 2015, p. 1283-1298. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508144828
OLIVEIRA, Romualdo Portella; SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Políticas educacionais municipais e qualidade do ensino: o Ideb como mecanismo de monitoramento da educação fundamental. In: FREITAS, Dirce Nei Teixeira de; REAL, Giselle Cristina Martins (orgs.). Políticas e monitoramento da qualidade do ensino fundamental: cenários municipais. Dourados: UFGD, 2011.
PESTANA, Maria Inês Gomes de Sá. A experiência em Avaliação de Sistemas Educacionais. Em que avançamos? In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013, p. 117-133.
RIBEIRO, Renato Melo. Discursos sobre avaliações de larga escala em revistas pedagógicas: análise da polifonia midiática. São Paulo: USP, 2023. 550f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.
SANCHES, Carlos Eduardo. Ideb não é parâmetro para discutir a qualidade da educação. UOL Notícias, publicado em 10/09/2014. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/opiniao/coluna/mobile/2014/09/10/nao-e-possivel-discutir-qualidade-da-educacao-a-partir-do-ideb.htm. Acesso em: 16 jan 2024.
SAUL, Ana Maria. Na contramão da lógica do controle em contextos de avaliação: por uma educação democrática e emancipatória. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, 2015, p. 1299-1311. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508143035
SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
SILVA, Mônica Ribeiro da; ABREU, Claudia Barcelos de Moura. Reformas para quê? As políticas educacionais nos anos de 1990, o novo projeto de formação e os resultados das avaliações nacionais. Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 2, 2008, p. 523-550. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795x.2008v26n2p523
SOARES, José Francisco. A escola e o direito de aprender dos alunos. Revista Presença Pedagógica, n. 84, 2008.
ZENKER, Márcia Rosiello. O que é uma escola de excelência. Revista Pátio, n. 65, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.

