Democratic management and collegiates: an analysis of academic production
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133889561Keywords:
análise bibliométrica, Colegiados, Instituições de Ensino, Gestão democrática, participaçãoAbstract
This biometric analysis aimed at identifying the overview of bibliographic production on the topic collegiates in teaching institutions, by seeking work exploring the participation in collegiates and the democratic management. By means of search strategies employing the descriptors teaching institutions, democratic management, collegiates, and correlate terms in both English and Portuguese, we were able to outline a bibliographic portfolio containing twelve papers and five dissertations/theses from academic databases. This work emphasizes that there is a lot of work devoted to the development of democratic management, what has led to important contributions to a better understanding of the topic, but not much work has been devoted to the academic community participation in collegiates from teaching federal institutions.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal,1988.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Senado Federal,1996.
BRASIL. Lei n. 11.091 de 12 de janeiro de 2005: dispõe sobre a estruturação do plano de carreira dos cargos técnico-administrativos em educação, no âmbito das instituições federais de ensino vinculadas ao Ministério da Educação, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11091.htm#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20estrutura%C3%A7%C3%A3o%20do%20Plano%20de%20Carreira%20dos%20Cargos. Acesso em: 6 out. 2024.
BRASIL. Lei n. 11.892 de 29 de dezembro de 2008: institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, cria os institutos federais de educação, ciência e tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm#:~:text=Casa%20Civil%20Subchefia%20para%20Assuntos%20Jur%C3%ADdicos.%20LEI%20N%C2%BA%2011.892,%20DE. Acesso em: 6 out. 2024.
BRASIL. Lei n. 12.772 de 28 de dezembro de 2012: dispõe sobre a estruturação do plano de carreiras e cargos de magistério federal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20estrutura%C3%A7%C3%A3o%20do%20Plano%20de%20Carreiras%20e%20Cargos. Acesso em: 6 out. 2024.
CASTAMAN, Ana Sara; RODRIGUES, Ricardo Antonio. Considerações sobre a gestão democrática e participativa na Educação Profissional e Tecnológica. Educitec, Manaus, v. 4, n. 8, 2018, p. 494-507. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.389
CREMONESE, Dejalma. A participação como pressuposto da democracia. Desenvolvimento em questão, Ijuí, v. 10, n. 19, 2012, p. 78-102. DOI: https://doi.org/10.21527/2237-6453.2012.19.78-102
CURY, Carlos Roberto Jamil. Sistema nacional de educação: desafio para uma educação igualitária e federativa. Educação e Sociedade. Revista de ciência da educação, Campinas, v. 29, n. 105, 2008, p. 1187-1209. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400012
IFSC. Plano de desenvolvimento institucional (PDI) 2020-2024. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1XiW-Iox93MuAimDCT2BcZTfrGfG0nC1T/view. Acesso em: 29 mar. 2024.
LACOMBE, Francisco José Masset; HEILBORN, Gilberto Luiz José. Administração: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2008.
LÜCK, Heloisa. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2017.
LÜCK, Heloisa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
MAXIMIANO, Antônio Cesar Amaru. Introdução à Administração. São Paulo: Atlas, 2011.
MILITÃO, Silvio Cesar Nunes; MILITÃO, Luciane Silva da Costa. A gestão democrática na legislação educacional nacional: avanços, problemas e perspectivas. Horizontes, Itatiba, v. 37, 2019, p. e019007. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.614
MORAES, Elivan Afonso. Dinâmica da participação em órgãos colegiados: estudo de casos do Ifsuldeminas. São Carlos: UFSCar, 2015. 181f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos), Universidade Federal de São Carlos.
OLIVEIRA, Wemerson Fittipaldy de; BARBOSA, Lorena Rodrigues; LOBÃO, Mário Sérgio Pedroza. Gestão democrática e participativa: notas teóricas sobre desafios à construção de uma educação integral no contexto dos institutos Federais. Revista Conexão na Amazônia, Rio Branco, v. 2, 2021, p. 131-150.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2016.
SANTIAGO, Larisse Barreira de Macedo; BARRETO, Kátia Maria Ferreira; SANTANA, José Rogério. O papel dos conselhos escolares no fortalecimento da gestão democrática. In: MARTINS, Cibelle Amorim; SILVA, Cátia Luzia Oliveira da (org.). Conselho escolar: fortalecendo redes para a gestão democrática. Fortaleza: Encaixe, 2015, v. 3, p. 13-25.
SOUZA, Débora Quetti Marques de. A gestão escolar como arena política: impasses do novo gerencialismo. Recife: UFPE, 2016. 193f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco.
VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello; VIEIRA, Josimar de Aparecido; LEITE, Amanda Regina; FONTOURA, Juliana Gonçalves Viegas da. Participação dos profissionais de educação na gestão democrática: estudo de caso num instituto federal de educação, ciência e tecnologia. RECC, Canoas, v. 27, n. 1, 2022, p. 1-15. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v27i1.8834
XAVIER, Gabriela Costa. Novos rumos da administração pública eficiente: participação administrativa, procedimentalização, consensualismo e as decisões colegiadas. RJLB, Lisboa, v. 1, n. 3, 2015, p. 705-733.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.