If there’s no grade, nobody does it: the Novo Ensino Médio by students in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133887734Keywords:
high school, students, work and education, youthAbstract
The present text aims to analyze the repercussion of the implementation of the Novo Ensino Médio – NEM – in the public education system in the State of Rio de Janeiro among second-year high school students in 2023. Therefore, a field research was carried out in five public schools, in which questionnaires and focus groups were applied. The main conclusion is that the NEM has been the subject of much controversy due to the reduction of space for established subjects at the expense of “innovative”; curricular components that have added little meaning to young people.
Downloads
References
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 3, de 21 de novembro de 2018: atualiza as diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Diário Oficial da União, Brasília, 21 nov. 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN32018.pdf. Acesso em: 6 abr. 2023.
CORSEUIL, Carlos Henrique Leite; POLOPONSKY, Katcha; FRANCA, Maira Penna. Diagnóstico da inserção dos jovens brasileiros no mercado de trabalho em um contexto de crise e maior flexibilização. Brasília: Ipea, 2020.
FORACCHI, Marialice M. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: USP, 2018.
GAWRYSZEWSKI, Bruno; PEREIRA, Natália. A reconstituição do processo histórico do Novo Ensino Médio no Estado do Rio de Janeiro. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, 2023, p. 1-23.
GOMES, Alberto. Apontamentos sobre a pesquisa em educação: usos e possibilidades do grupo focal. Eccos, São Paulo, v. 7, n. 2, 2005, p. 275-290.
GUIMARÃES, Vinicius Oliveira Seabra; GROPPO, Luís Antonio. Quando a juventude não é apenas uma palavra: uma releitura sociológica acerca da categoria juventude. Cadernos de Pós-Graduação, São Paulo, v. 21, n. 2, 2022, p. 5-18.
GROPPO, Luís Antonio. Ocupações secundaristas no Brasil em 2015 e 2016, realizada por Ronaldo Araújo e Mônica Ribeiro da Silva. Trabalho Necessário, Niterói, v. 19, n. 39, 2021, p. 287-305.
IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua – segundo trimestre de 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/2421/pnact_2019_2tri.pdf, acesso em 23 ago. 2019.
KREUTZER, Rafael Márcio; D’AGOSTINI, Adriana. A condição de vida e as expectativas de jovens do campo e da cidade frente ao trabalho, à educação e ao futuro. Trabalho Necessário, Niterói, v. 16, n. 30, 2018, p. 207-232.
MARCASSA, Luciana; CONDE, Soraya. Juventude, trabalho e escola em territórios de precariedade social. REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 38, 2017. Anais ... Rio de Janeiro: Anped, 2017.
MATHIAS, Maíra. Dois meses de ocupação. Revista Poli, 20 maio 2016. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/printpdf/6138. Acesso em 6 jan. 2024.
MOTTA, Vânia; ANDRADE, Maria Carolina. Empresariamento da educação de novo tipo: mercantilização, mercadorização e subsunção da educação ao empresariado. Revista Desenvolvimento e Civilização, Rio de Janeiro, n. 1, 2020, p. 64-86.
PALHARES, Isabela. Alunos ficam sem aula de biologia, história e química no 3º ano do novo ensino médio em SP. Folha de São Paulo, 16 abr. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2023/04/alunos-ficam-sem-aula-de-biologia-historia-e-quimica-no-3o-ano-do-novo-ensino-medio-em-sp.shtml. Acesso em: 12 dez. 2023.
PILAR, Ana Flávia. Desemprego entre jovens de 18 a 24 anos é mais de duas vezes superior à média nacional. O Globo, Economia, 22 nov. 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2023/11/22/desemprego-entre-jovens-de-18-a-24-anos-e-mais-de-duas-vezes-superior-a-media-nacional.ghtml. Acesso em 7 jan. 2024.
RIO DE JANEIRO. Questionário de escuta dos profissionais de educação. Rio de Janeiro: Seeduc, 2021a.
RIO DE JANEIRO. Questionário de escuta dos estudantes. Rio de Janeiro, 2021b.
RIO DE JANEIRO. Resolução Seeduc n. 6035 de 28 de janeiro de 2022. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 4 fev. 2022a, ano XLVIII, n. 023, Parte I, p. 17-42. Disponível em: https://novoensinomedio.educacao.rj.gov.br/pdfs/resolucao-6035.pdf. Acesso em: 6 abr. 2023.
RIO DE JANEIRO. Catálogo itinerários formativos do novo ensino médio. Rio de Janeiro: Seeduc/RJ, 2022b. Disponível em: https://novoensinomedio.educacao.rj.gov.br/pdfs/catalogo-if.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
SIMÕES, Carlos. Juventude e educação técnica: a experiência na formação de jovens trabalhadores do Colégio Horácio Macedo/Cefet-RJ. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense.
TITTON, Mauro; D’AGOSTINI, Adriana. Juventude e pobreza: a educação e as políticas públicas sob o ideário do Banco Mundial no contexto do aumento das desigualdades sociais. Perspectiva, Florianópolis, n. 3, 2020, p. 1-23.
ZANIN, Matheus. Um desastre: grupo ajuda escolas a resistir à reforma do ensino médio. UOL, 25 out. 2023. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/rodrigo-ratier/2023/10/25/um-desastre-grupo-ajuda-escolas-a-resistir-a-reforma-do-ensino-medio.htm. Acesso em: 12 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.