Profile of graduates: a study on the Bagé campus of the Federal University of Pampa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133874541

Keywords:

egressos, ensino superior, mundo do trabalho, empreendedorismo, desenvolvimento regional

Abstract

Monitoring graduates of a higher education institution is an important component in its management, both to attest to the quality of training and to carry out self-assessment and review its educational policies. This work aimed to identify the profile of graduates from the Federal University of Pampa - Campus Bagé, under aspects such as the world of work, entrepreneurial profile and family socioeconomic situation. A descriptive research was carried out, with a quantitative approach, based on data collected through an electronic questionnaire. We highlight as main results, identifying the profile of graduates, highlighting the social and economic fragility of the region, the importance of the university in the professional life of graduates and its contribution to regional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Goergen, Universidade Federal do Pampa

Professor na Unipampa, campus Bagé/RS.

Anderson Luis Jeske Bihain, Universidade Federal do Pampa

Professor na Unipampa, campus Bagé/RS.

Leandro Blass, Universidade Federal do Pampa

Professor na Unipampa, campus Bagé/RS.

Claudio Sonaglio Albano, Universidade Federal do Pampa

Professor na Unipampa, campus Bagé/RS.

References

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Estudo de egressos de cursos de graduação: subsídios para a autoavaliação e o planejamento institucionais. Educar em Revista [online], Curitiba, n. 54, 2014, p. 203-219. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.36720

BRASIL. Lei n. 11.640, de 11 de janeiro de 2008: Institui a Fundação Universidade Federal do Pampa - Unipampa e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 2008.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Congresso Nacional, 1966.

CABRAL, Thiago Luiz de Oliveira; SILVA, Fernanda Cristina da; PACHECO, Andressa Sasaki Vasques. As universidades e o relacionamento com seus ex-alunos: uma análise de portais online de egressos. Revista Gestão Universitária na América Latina - Gual, Florianópolis, v. 9, n. 3, 2016, p. 157-173. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n3p157

CALBINO, Daniel; CASTRO, Priscila da Silva; GONÇALVES, Edinalva Rodrigues; SABINO, Geruza Tomé. Avaliação dos egressos de engenharias: um estudo a partir da inserção e desafios no mercado das primeiras turmas da UFSJ (2013-2017). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 25, 2020, p. 477-500. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-4077/s1414-40772020000200013

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

DA SILVA, Danielle Chagas Pereira; GRAZZIANO, Carlos Roberto; CARRASCOSA, Andréa Corrêa. 2018: Satisfação profissional e perfil de egressos em fisioterapia. ConScientiae Saúde, São Paulo, v. 17, n. 1, 2018, p. 65-71. DOI: https://doi.org/10.5585/conssaude.v17n1.7694

DE OLIVEIRA, Êmila Silveira. Motivação no ensino superior: estratégias e desafios. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 101, 2017, p. 212-232. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.101.212-232

DEVORE, Jay L. Probabilidade e estatística para engenharia e ciências. São Paulo: Cengage, 2018.

FRANCISCO, Anete Maria; DA COSTA, Maria Cristina Guimarães; HAMAMOTO, Cássia Galli; HAFNER, Maria de Lourdes Marmorato Botta. Avaliação da formação de enfermeiros: o reflexo dos métodos de ensino-aprendizagem e pressupostos curriculares na prática profissional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 21, n. 2, 2016, p. 479-502. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000200009

FORGIARINI, Deivid; ALVES, Cinara Neumann; JUNIOR, Paulo Cassanego. Percepções da influência da Universidade Federal do Pampa na formação de capital social na região de fronteira Santana do Livramento/Rivera. Colóquio - Revista do Desenvolvimento Regional, Tuaquara, v. 16, n. 1, 2019, p. 205-227. DOI: https://doi.org/10.26767/1210

GIACOMIN, Camila; SIMON, Lilian Wrzesinski; TOSTA, Kelly Cristina Benetti Tonani. Perfil e perspectivas dos egressos do curso de Administração da UFFS: um estudo realizado no campus Chapecó/SC. Revista Gestão Universitária na América Latina - Gual, Florianópolis, v. 12, n. 2, 2019, p. 183-205. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p183

GIAROLA, Pollyana Gerola; FIATES, Gabriela Gonçalves Silveira; DUTRA, Ademar; MARTINS, Cristina; LEITE, André. Empreendedorismo inovador gerado pelas universidades: mapeamento da produção científica. Revista Contemporânea em Administração, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, 2013, p. 41-60. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v7i2.171

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

LIMA, Leonardo Araújo; ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de instituições de ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, 20118, p. 104-125. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100007

MARCHIORO, Dáfni Fernanda Zenedin et al. A Unipampa no contexto atual da educação superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 12, n. 4, 2007, p. 703-717. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772007000400008

MARCOS, Flávia Alexandrina Coelho Marcos; MARIANO, Sandra, Regina Holanda. A educação para o empreendedorismo contribui para o desenvolvimento de carreira? A perspectiva dos egressos de um curso de nível superior. Cadernos de Gestão e Empreendedorismo, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, 2022, p. 21-33. DOI: https://doi.org/10.32888/cge.v10i1.52220

MCDEARMON, J. Travis. Hail to thee, our alma mater: alumni role identity and the relationship to institutional support behaviors. Research in Higher Education, Peabody, v. 54, 2012, p. 283-302, 2012. Disponível em: http://link.springer.com/article/10.1007/s11162-012-9271-6gt. Acesso em 13 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11162-012-9271-6

MEIRA, Maria Dyrce Dias; KURCGANT, Paulina. Avaliação de curso de graduação segundo egressos. Revista da Escola de Enfermagem da USP [online]. São Paulo, v. 43, n. 2, 2009, p. 481-485. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000200031

NUNES, Daniel de Freitas. Quem quer ser professor no Brasil: uma análise a partir de variáveis socioeconômicas de estudantes de licenciatura. Brasília: UNB, 2015. 126f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Brasília.

PALMEIRA, Robson Lima; DE LIMA, Damião; ADRIANO, Maria Soraya Pereira Franco. Criação e validação de um instrumento de acompanhamento de egressos do ensino profissional e tecnológico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, 2020, p. 367-388. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6423

RANKING 2022. Ranking das universidades empreendedoras. Disponível em: https://universidadesempreendedoras.org/ranking. Acesso em 9 jul. 2022.

R CORE TEAM (2022). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Disponível em: https://www.R-project.org/ . Acesso em 10 jul. 2020.

RSTUDIO TEAM (2019). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, Inc., Boston, MA. Disponível em: http://www.rstudio.com/ . Acesso em 10 jul. 2020.

SAMPAIO, Marcus Vinicius Duarte et al. Empregabilidade e perfil da inserção de egressos do IFRN no mercado de trabalho. CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 8, 2013. Anais ... Salvador: IFBA, 2013.

SANTOS, Daniella Haendchen; LENZI, Fernando César. Produção científica em empreendedorismo nas universidades brasileiras: os pesquisadores expoentes na área. Revista Capital Científico, Guarapuava, v. 16, n. 4, 2018, p. 26-42.

STAL, Eva; ANDREASSI, Tales; FUJINO, Asa. The role of university incubators in stimulating academic entrepreneurship. Revista de Administração e Inovação, Guarapuava, v. 13, 2016, p. 26-42. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rai.2016.01.004

UNIPAMPA. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023. Bagé: Unipampa, 2019. Disponível em https://sites.unipampa.edu.br/proplan/files/2019/09/pdi-2019-2023-publicacao.pdf . Acesso em 28 jul. 2022.

VARGAS, Michely de Lima Ferreira. Ensino superior, assistência estudantil e mercado de trabalho: um estudo com egressos da UFMG. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, 2011, p. 149-163. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000100008

WICKHAM, Hadley et al. Welcome to the tidyverse. Journal of Open Source Software, New York City, v. 4, n. 43, 2019, p. 1686. Disponível em http://www.theoj.org/joss-papers/joss.01686/10.21105.joss.01686.pdf. Acesso em 9 ago. 2022.

Published

2023-05-01

How to Cite

Goergen, G., Bihain, A. L. J., Blass, L. ., & Albano, C. S. (2023). Profile of graduates: a study on the Bagé campus of the Federal University of Pampa. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e74541, p. 1–16. https://doi.org/10.5902/2318133874541

Most read articles by the same author(s)