From practice-based research to competency-based learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133874370

Keywords:

Practice-Based Research. Administration. Learning in Practice. Skills. Teaching Case.

Abstract

F

Faced with the existing gap in formal education regarding the dissonance between learning and competence development, the objective of this article is to investigate how the "Teaching Case" method corroborates Practice-Based Research, placing practice as a priority for understanding of students' learning and skills development. The study demonstrates the contribution of the Inspirational Teaching Case method to the teaching-learning process according to four categories: practical learning; theories subordinated to practice; interesting challenge and engagement. The research results indicate that the Teaching Case allows articulating the four categories and that this articulation contributes to competence-based learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Cecchini de Farias, Escola Germinare

Escola Germinare.

Camilla Rodrigues Netto da Costa Rocha, Escola Germinare

Doutora e mestre em Comunicação e Práticas de Consumo, pós-doutoranda em Administração, atua como professora de Negócios na Escola Germinare.

 

Iara Cristina de Fátima Mola, Escola Germinare

Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem e doutoranda em Letras, atua como especialista em comunicação na Escola Germinare.

Rodrigo Guimarães Motta, Escola Germinare

Mestre e doutor em Administração, atua como diretor da Academia Seara Flora na Escola Germinare.

References

ALBERTON, Anete; SILVA, Anielson. Barbosa da. Como escrever um bom caso para ensino? Reflexões sobre o método. RAC, Rio de Janeiro, v. 22, n. 5, 2018, p. 745-761.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BENDER, Wiliam. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BISPO, Marcelo. Estudos baseados em prática: conceitos, história e perspectivas. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, Salvador, v. 2, n. 1, 2013, p. 13-33.

CESAR, Ana Maria Roux Valentini Coelho. Método do estudo de caso (case studies) ou método do caso (teaching cases): uma análise dos dois métodos no ensino e pesquisa em Administração. REMAC - Revista Eletrônica Mackenzie de Casos, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005, p. 129-143.

CRESWELL, John. Ward; CRESWELL, John. David. Projeto de Pesquisa - métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Bookman, 2021.

DAVID, Jane. Project-based learning: teaching students to think. Alexandria, [s.l.], v. 66, n. 5, 2008, p. 80-82.

DEWEY, John. How we think. Lexington: D. C. Heath, 1933.

DURANTE, Daniela. Giareta. et al. Aprendizagem organizacional na abordagem dos estudos baseados em prática: revisão da produção científica. RAM - Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 20, n. 2, 2019, p. 1-27.

GHERARDI, Silvia; STRATI, Antonio. (org.). Administração e aprendizagem na prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

LOHMAN, Margaret. Environmental inhibitors to informal learning in the workplace: a case study of public school teachers. Adult Education Quarterly, Sage Journal, v. 50, n. 2, 2000, p. 83-101.

MOTTA, Rodrigo. Guimarães; CORÁ, Maria Amélia Jundurian. Teoria do esportismo e as Economíadas: evento de festa e esporte universitário em São Paulo. Pensamento & Realidade, São Paulo, v. 34, n. 1, 2019, p. 94-110.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SCHATZKI, Theodore. A Primer on Practices. In: HIGGS, Joy; BARNETT, Rubin; BILLET, Stephan; HUTCHINGS, Michael; TREDE, Franziska (eds.). Practice-based education: perspectives and strategies. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. p. 13-26.

SOUZA-SILVA, Jader. Cristino de; DAVEL, Eduardo. Da ação à colaboração reflexiva em comunidades de prática. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 47, n. 3, 2007, p. 53-65.

VENTURA, Magda Maria. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, 2007, p. 383-386.

YIN, Robert. Case study research: design and methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002.

Published

2023-06-12

How to Cite

Farias, V. C. de, Rocha, C. R. N. da C., Mola, I. C. de F., & Motta, R. G. (2023). From practice-based research to competency-based learning. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e74370. https://doi.org/10.5902/2318133874370