Ethics Committee in Research with Human beings of the Institute of Collective Health Studies of the UFRJ: anthropological reflections on the main pendings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133872324

Keywords:

ethics, qualitative research, anthropology, ethics committee

Abstract

The present article intends to present the production of the CEP/Iesc with regard to its production of opinions linked to the Plataforma Brasil, developing a brief anthropological analysis of the main pending issues. The data presented correspond to the period from 2018 to October 2022, which can be found on the aforementioned CEP/Iesc platform. It is expected to contribute to the performance of other CEPs and to researchers in terms of reflection on ethical and methodological aspects of their projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaqueline Ferreira, Instituto de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora no Instituto de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS. Impactos da pandemia na pesquisa científica. 21/07/2020. Disponível em: https://www.abc.org.br/2020/07/21/impactos-da-pandemia-na-pesquisa-cientifica/. Acesso em: 11 nov. 2022.

BRASIL. Resolução CNS n. 466/2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html. Acesso em: 11 nov. 2022

BRASIL. Plataforma Brasil, 2022. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/plataforma-brasil-conep?view=default. Acesso em: 11 nov. 2022.

CALDEIRA, Teresa. Uma incursão pelo lado não respeitável da pesquisa de campo. IV ENCONTRO DA ANPOCS. Rio de Janeiro: Anpocs, 1980.

CASTRO, Priscila S. “Ah! Você entende, né?”: proximidades e distanciamentos na pesquisa com adolescentes em tratamento para anorexia nervosa. In. FERREIRA, Jaqueline, BRANDÃO, Elaine R (orgs.). Reflexividade na pesquisa antropológica em saúde: desafios e contribuições para a formação de novos pesquisadores. Brasília: UNB, 2021, p. 209-229.

FERREIRA, Jaqueline, BRANDÃO, Elaine R (orgs.). Reflexividade na pesquisa antropológica em saúde: desafios e contribuições para a formação de novos pesquisadores. Brasília: UNB, 2021.

FLEISCHER, Soraya; SCHUCH, Patrice. Ética e regulamentação na pesquisa antropológica. Brasília: UNB/Letras Livres, 2010.

FONSECA. Cláudia. O anonimato e o texto antropológico: dilemas ético e política da etnografia em casa. Teoria e cultura, Juiz de For, v. 2, n. 1/2, 2008, p. 39-53

FREITAS, Renan Springer de. A saga do ideal de boa ciência. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 19, n. 55, 2004, p. 91-105.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 1985.

GROSSI, Miriam et al. Trabalho de campo, ética e subjetividade. Tubarão: Copiart; Florianópolis: Tribo da Ilha, 2018.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PATY, Michel. Ciência: aquele obscuro objeto de pensamento e uso. Tempo Social, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, 1999, p. 67-73.

SANTANA, Eric; VOLTZ, Luana Gabriela. Saúde pública, justiça e cloroquina: aspectos farmacoepidemiológicos e reflexões bioéticas da pandemia da Covid-19 no Brasil. Voluntas, Santa Maria, v. 11, 2020, p. 1-12.

STANISCUASKI Fernanda et al. Gender, race and parenthood impact academic productivity during the Covid-19 pandemic: from survey to action. Frontiers in Psychology, Lausanne, v. 12, 2021, p.1-14.

VASCONCELOS SILVA, Paulo Roberto; CASTIEL, Luis David; GRIEP, Rosane Härter. A sociedade de risco midiatizada, o movimento antivacinação e o risco do autismo. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, 2014, p. 607-616.

VASCONCELOS, Sonia M. R et al. Rigor científico e ciência aberta: desafios éticos e metodológicos na pesquisa qualitativa. Scielo em Perspectiva. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2021/02/05/rigor-cientifico-e-ciencia-aberta-desafios-eticos-e-metodologicos-na-pesquisa-qualitativa/#.Y3OybHbMLrc. Acesso em: 15 nov. 2022.

VELHO, Gilberto. O desafio da cidade. Rio de Janeiro: Campus, 1980.

WITTER, Geraldina Porto. Ciência e uso do conhecimento. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 2, n. 3, 1998, p. 7-8.

ZENOBI, Diego. O antropólogo como espião: das acusações públicas à construção das perspectivas nativas. Mana, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, 2010, p. 471-499.

Published

2022-12-13

How to Cite

Ferreira, J. (2022). Ethics Committee in Research with Human beings of the Institute of Collective Health Studies of the UFRJ: anthropological reflections on the main pendings. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(n. especial), e72324, p. 1–7. https://doi.org/10.5902/2318133872324