Analysis of the National Literacy Assessment: concepts, indicators and results
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133871048Keywords:
Avaliação externa, Alfabetização, Indicadores de desempenho, Política EducacionalAbstract
The article aims to analyze the concept of literacy, the performance indicators and the results of the National Literacy Assessment - NLA. The analysis is part of a research whose object of study is the NLA and its consequences in literacy policies. For that, research was carried out documentary with cognitive analysis of the NLA. It is understood by the analysis that the implementation of an assessment with instrumental rationality of literacy, is shown as the option of public agents and that the results of the NLA, as well as its indicators, revealed worrying performance and difficulties in make sure the progression of learning, fundamental aspect for all basic education.
Downloads
References
BORGES, Regilson Maciel. Indicadores educacionais em foco: análise frente à realidade brasileira. In: ROTHEN, José Carlos, SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros (orgs.). Avaliação da educação: referências para uma primeira conversa. São Carlos: Ufscar, 2019, p.115-137.
BRASIL. Relatório Saeb/ANA 2016: panorama do Brasil e dos estados. Brasília: Inep, 2018.
BRASIL. Avaliação nacional da alfabetização: relatório 2013-2014: volume 1: da concepção à realização. Brasília: Inep, 2015.
BRASIL. Avaliação nacional da alfabetização: relatório 2013-2014: volume 2: da concepção à realização. Brasília: Inep, 2015a.
BRASIL. Avaliação nacional da alfabetização (ANA): documento básico. Brasília: Inep, 2013.
CARVALHO, Dione Lucchesi de. A matemática no alfabetismo funcional. In: SILVA, Ezequiel Theodoro da (org.). Alfabetização no Brasil: questões e provocações da atualidade. Campinas: Autores Associados, 2007, p.19-34.
FRANCISCO, Mariley Polo. Avaliação de larga escala na alfabetização: a média mostra a realidade da aprendizagem? Foz do Iguaçu: Unioeste, 2017. 75f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná.
GONTIJO, Cláudia Maria Mendes. Alfabetização: políticas mundiais e movimentos nacionais. Campinas: Autores Associados, 2014.
SOARES, José Francisco; BERGMANN, Luana. Avaliação nacional da alfabetização: síntese sobre os resultados das escolas associados a variáveis socioeducacionais. In: MORAIS, Artur G; LEAL, Telma (orgs.). Alfabetização: práticas de avaliação. Em Aberto, Brasília, v. 33, n.108, 2020, p.83-99.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 25, 2004, p. 5-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.