The role of school agents in the intersectoriality of special education policies in the inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133869022

Keywords:

intersectoriality, special education, public policy, school agents

Abstract

Brazilian public policies for people with disabilities are an important support in guaranteeing this public’s right to education. They are recontextualized according to the singularities of schools and students and dialogue with other sectors to materialize. Our goal in this study was to discuss the articulation between different public spaces to ensure that students with disabilities are assisted in two public schools in Queimados/RJ. The methodology, with a qualitative approach, through field research and documental analysis and interviews with school agents. The findings indicated that intersectoriality proved to be important in the interaction between bureaucrats in education, health and social assistance, without intersectorial coordination in the construction of partnerships viable.

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Author Biography

Ana Cristina Prado de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Professora adjunta do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). É Doutora em Educação pela PUC-Rio (2015), onde também concluiu um Pós-Doutaramento (PDJ, CNPq, 2016). É Mestre em Educação pela mesma instituição (2012). Graduou-se em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000) e possui Especialização em Teoria e Prática Piagetiana pela Unicamp (2001). Atualmente é pesquisadora e vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento da Educação (POGEFE), na UNIRIO e vice-coordenadora do grupo de pesquisa interinstitucional Gestão e Qualidade da Educação (GESQ/PUC-Rio), além de membro de grupos de pesquisa internacionais (ISLDN e ISSPP). Participa, desde 2015 da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE), tendo sido membro da Equipe de Coordenação.

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Published

2022-04-04

How to Cite

Souza, I. C. de, Oliveira, A. C. P. de, & Paiva, L. R. A. (2022). The role of school agents in the intersectoriality of special education policies in the inclusive perspective. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e69022, p. 1–23. https://doi.org/10.5902/2318133869022