Social representations of Accounting Sciences students on Accounting Theory discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133844606

Keywords:

Teoria da Contabilidade. Representação Social. Análise Prototípica.

Abstract

Abstract

The objective was to identify and analyze the social representations on Accounting Theory by students. Research carried out in 2019, in two phases, and applied to 76 students of the Bachelor of Science course in Accounting. The Free Word Association Technique was used through the inducing stimulus: “What are the first five words that come to mind when you hear the term Accounting Theory?” In the interpretation of the data, the theory of social representations was adopted. The treatment of responses used the prototypical analysis matrix. The evocations of the students show that the final vision, when compared to the initial one, evidenced the absorption of the concepts when evoking the terms postulated, conceptual structure, and accounting convention, not evoked in the initial phase.

Key-words: accounting theory; social representation; prototypical analysis; Talp; perception of students.

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Author Biographies

Valdecir de Sousa Salgueiro Filho, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Maranhão (2011), Especialização em Gestão, Orientação e Supervisão Escolar (FAP), Especialização em Docência do Ensino Superior (FAP). Atualmente é professor de Ensino Fundamental (Geografia) da Prefeitura Municipal de Imperatriz, e estudante de Ciências Contábeis na Universidade Federal do Maranhão/UFMA.

Pablo Francisco Sousa Carvalho, Universidade Federal do Maranhão

Estudante de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Maranhão e integrante dos Grupos de pesquisa, Sistemas Agroindustriais e Bioenergia (SABE) e Núcleo de Estudos em Educação e Pesquisa Aplicados ao Ensino Superior de Contabilidade (NEEPESCO).

Isael Mendes de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Bacharel em Ciências Contábeis, pela Universidade Federal do Maranhão, campus de Imperatriz, atualmente tem como linha de pesquisa a contabilidade pública, controladoria e governança corporativa em esfera regional do estado do Maranhão. Atualmente faz pesquisa na área da contabilidade publica e financeira, atuando como monitor de atividades em projeto de auxilio a alunos em fase de conclusão de curso de ciências contábeis.

Cleber Augusto Pereira, Universidade Federal do Maranhão

Professor Adjunto  de Ciências Contábeis, da Universidade Federal do Maranhão, campus de Imperatriz. Primeiro Lugar no Prêmio Internacional de Contabilidade - Prof. Dr. Antonio Lopes de Sá, CRC/MG, CFC e CTOC/PT (2007). Membro de Conselho Editorial e Parecerista de Revistas Qualis/CAPES. Mestre em Engenharia Elétrica, área de concentração em Ciências da Computação, PPGEE da Universidade Federal do Maranhão - UFMA (2007-2010); Pós-graduado em Tecnologias Avançadas de Internet Intranet - UniCEUMA (2009); MBA em Gestão Financeira e Controladoria - Fundação Getúlio Vargas - FGV (2002); graduação em Ciências Contábeis - Uniceuma (1999).

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Published

2021-01-08

How to Cite

Salgueiro Filho, V. de S., Carvalho, P. F. S., Sousa, I. M. de, & Pereira, C. A. (2021). Social representations of Accounting Sciences students on Accounting Theory discipline. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–16. https://doi.org/10.5902/2318133844606