Curriculum and child education: the challenges for management and educators
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133833722Abstract
The present research has as main objective to understand how the educators and managers of three municipal schools of early childhood education of Santa Maria/RS are thinking the pedagogical proposal from the reflexes of the national curricular guidelines and the National Curricular Common Base. This topic was thought considering the guidelines for early childhood education and its implementation or not in the schools investigated. For this, we sought to know the reality of these schools initially, and the pedagogical project, in the second moment was applied the questionnaire where we asked how the dynamics of discussions and reflections in each one about public policies, referentials, guidelines and curriculum occurs. After the return of the questionnaires, we can make the analysis of the answers based on the theoretical contribution that guided the research such as Bastos (2001), Cittolin (2014), Campos (1999), Dourado (2007), Kramer , Lück (2008), Zabalza (1998) and Rosemberg (1990). We have seen that this subject still causes some discomfort to the subjects because they do not feel part of the processes, and see the public policies as norms to be followed directed to the teachers previously approved. We believe that this research portrays only the beginning of a discussion that needs to be taken up daily in the school environment so that a greater understanding of public policies can take place on the part of all those involved in the context of early childhood education.
Key-words: public policies; early childhood education; curriculumDownloads
References
ANPED. Contribuições do GT07 à elaboração de posicionamento da Anped sobre a terceira versão da proposta de Base Nacional Base Nacional Comum Curricular (BNCC) encaminhada ao Conselho Nacional de Educação (CNE). São Paulo: Anped, 2017.
BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BASTOS, Maria Helena Camara. Jardim de crianças: o pioneirismo do Dr. Menezes Vieira (1875-1887). In. MONARCHA, Carlos (org.). Educação da Infância brasileira (1975-1983). Campinas: Autores Associados. 2001, p. 31-79.
BRASIL. Base comum curricular: proposta preliminar, 2ª versão. Brasília: MEC, 2016.
BRASIL. Base nacional comum curricular: estudo comparativo entre a versão 2 e a versão final. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: Senado Federal, 2005.
BRASIL. Base nacional comum curricular - versão preliminar. Brasília, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/conheca . Acesso em: 20 ago. 2017.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Resolução n. 5 de 17 de dezembro de 2009. Brasília: MEC/SEB, 2010.
BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Indicadores da qualidade na educação infantil /. Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC, 2006.
CAMPOS. Maria Malta: A mulher, a crianças e os seus direitos. Cadernos de Pesquisa, n. 106, 199, p. 117-127.
FORTUNATTI, Aldo. A abordagem de San Miniato para a educação das crianças: protagonismo das crianças, participação das famílias e responsabilidade da comunidade por um currículo possível. San Miniato: ETS, 2014.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In. DESLANDES, Suely Ferreira. GOMES. MINAYO, Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes. 2009, p.67-80.
KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas ou curriculares de educação infantil. 24ª REUNIÃO DA ANPED, 24, 2001. Anais ... Rio de Janeiro: PUCRIO, 2001.
KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda. Gestão pública, formação e identidade de profissionais de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 131, 2007, p. 423-454.
KUHLMANN, Moysés Jr. O Jardim de infância e a educação das crianças pobres: final do século XIX, início do século XX. In: MONARCHA, Carlos (org.). Educação da infância brasileira (1875-1983). Campinas: Autores Associados. 2001, p. 3-30.
KUHLMANN JR, Moysés. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis: Vozes, 2006.
MELLO, Débora Teixeira de; CORREA, Aruna Noal. Docências na educação infantil: reflexões sobre os ciclos de formação no projeto Proinfância. In: MELLO, Débora T de. CORREA, Aruna N; CANCIAN, Viviane Ache (orgs.). Docências na educação infantil: currículo, espaços e tempos. Santa Maria: UFSM, 2016, p. 41-67.
ROSEMBERG, Fúlvia. Mulher e educação formal no Brasil: estudo da arte e bibliografia. Brasília: FCC, 1990.
ZABALZA, Miguel A. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artmed. 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.