Pedagogical management and the re-construction of higher education: digital convergence in ufsm's licenciaturas in the vision of its teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133829377Abstract
The study is a cut of a monographic research, presented to the Specialization Course in Educational Management. We aim to understand how the appropriation and integration of the virtual environment of teaching learning - Avea - moodle by the professors of the undergraduate courses of the Federal University of Santa Maria. The survey is qualitative, based on an online Survey Survey Monkey questionnaire, containing open, closed and dependent questions. We base ourselves on concepts brought by Libâneo (2002), Kafai et al (1999), Ferreira (2008) and Lück (2009). It is important to emphasize researches related to the re-construction of Higher Education, as the contexts and subjects of educational spaces are increasingly inherent in new technologies.
Key-words: pedagogical management; higher teaching, technological-pedagogical fluency; avea moodle.
Downloads
References
NOVA, Lynn Alves Cristiano; BARROS, Daniela; OKADA, Alexandra (org.). Moodle: estratégias pedagógicas e estudos de casos. Salvador: Edeneb, 2009.
ANDRÉ, Marli (org.). Formação de professores (1990-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2002.
ALTOÉ, Anair; SILVA, Heliana da. O desenvolvimento histórico das novas tecnologias e seu emprego na educação. In: ALTOÉ, Anair; COSTA, Maria Luiza Furlan; TERUYA, Teresa Kazuko. Educação e novas tecnologias. Maringá: Eduem, 2005, p. 13-25.
BASTOS, Fábio da Purificação de; NARDIN, Ana Cláudia; FRUE, Fabian; SARMENTO. Oliveira. Potencialidades tecnológicas e educacionais em ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre. Novas Tecnologias na Educação, Porto Aelgre, Ufrgs, v. 7, n. 3, 2009, p. 1-10.
BECKER, Andriza Machado. Constituição de comunidade: [im]possibilidades no percurso formativo em EAD. Santa Maria: UFSM, 2013. 121f. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria.
BOLZAN, Doris Pires V; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; MACIEL, Adriana Maciel Rocha. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 13, n. 38, 2013, p. 49-68.
BRASIL. Portaria n. 4.059, de 10 de dezembro de 2004.
BRASIL. Lei de diretrizes nacionais e bases da educação básica (LDB 9.394/1996).
CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
DA ROSA, Fabiane; MALLMANN, Elena Maria; TOEBE, Iris Cristina Datsch; SONEGO, Anna Helena; SALES, Juliana Jacques; SCHNEIDER, Daniele da Rocha. Interatividade do professor nas ferramentas recursos e atividades de estudo no moodle. SEMINÁRIO DIÁLOGOS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, DESAFIOS DA INTERATIVIDADE: CONVERGÊNCIA ENTRE MÍDIAS E SUAS LINGUAGENS, 2, 2013. Anais ... Rio Grande: Furg, 2013. Disponível em http://www.sedead.furg.br. Acesso em 10 jun. 2013.
DA ROSA, Fabiane; MALLMANN, Elena Maria; TOEBE, Iris Cristina Datsch; SONEGO, Anna Helena; SALES, Juliana Jacques; SCHNEIDER, Daniele da Rocha. Potencial dos recursos educacionais abertos para integração das tecnologias e convergência entre as modalidades na UFSM. Reveduc - Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 7, n. 2, 2013, p. 263-284.
FERREIRA, Liliana Soares. Gestão do pedagógico: de qual pedagógico se fala? Currículo sem Fronteiras, v. 8, 2008, p. 176-189.
FERNANDES, Cleoni Maria; GRILLO, Marlene. Educação superior: travessias e atravessamentos. Canoas: Ulbra, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A máquina está a serviço de quem? Revista BITS, p. 6, maio 1984. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIL, António Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
JORNAL DO IUB - INSTITUTO UNIVERSAL BRASILEIRO. O ensino a distância. 2010.
KAFAI, Yasmin et al. Being Fluent with Information Technology, 1999. Disponível em http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=6482. Acesso em 6 jan. 2014.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distancia. Campinas: Papirus, 2003a.
KENSKI, Vani Moreira. Novas tecnologias na educação presencial e a distancia. In: NOVA, Lynn Alves Cristiano (org.). Educação a distancia: uma nova concepção de aprendizagem e interatividade. São Paulo: Futura, 2003b, p. 25-42.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de Pedagogia. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002
LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2006.
LÜCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis: Vozes, 2009.
LUNARDI, Elisiane Machado. Qualidade e gestão pedagógica. In: MOROSINI, Marília; FRANCO, Estela Dal Paz. Qualidade da educação superior dimensões e indicadores. Porto Alegre: PUCRS, 2011, p. 277-291.
MACIEL, Adriana Moreira da Rocha. O processo formativo do professor no ensino superior: em busca de uma ambiência (trans)formativa. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas; MACIEL, Adriana Moreira da Rocha (orgs.). Pedagogia universitária: tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: UFSM, 2009, p. 63-77.
MALLMANN, Elena Maria; BASTOS Fábio da Purificação de; DALMOLIN, Ricardo Simão Diniz. Integração das tecnologias educacionais em rede e convergência entre modalidades na UFSM. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 12, 2013, p. 2521-2530.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.
MIOLA, Alessandro Carvalho. Sabrina Bagetti. Ambiente virtual: moodle. Santa Maria: UFSM/Ctism, 2014.
MORAES, Marialice. Guia geral do curso Gestão e Docência em EAD: Programa Aberta- Sul. Florianópolis: UFSC/UFSM, 2007.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NONO Maévi Anabel. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre, Mediação, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
SANTOS, Licínio Lucíola de Castro Paixão. A formação de professores na cultura do desempenho. Educação & Sociedade, v. 25, 2007, p. 1145-1157.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. São Paulo: Papirus, 1994.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. São Paulo: Papirus, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.