Democratic school management and education quality: a case study at a municipal school in the interior of São Paulo

Authors

  • Alessandra Teresinha Oliveira UFSCar
  • Glauco Henrique de Sousa Mendes Departamento de Engenharia de Produção da UFSCar.
  • Raquel Ottani Boriolo

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133825367

Abstract

This article discusses the impacts of the school manager profile and the adoption of the democratic management style have in the quality of education, measured indirectly from the performance of the school in large-scale external evaluations. For this, evidence of these impacts was systematized from the reference literature, and a case study was conducted in a small school in a municipality in the interior of the State of São Paulo, using official data on school performance from Ideb, between 2007 and 2013, the style of management adopted in this period and interviews with two of its managers. Evidence indicates that the director's length of stay in the same school is decisive for the results achieved in Ideb, along with the participation of the school community and the democratic style of management, being the school studied a picture of the impacts of these factors.

Key-words: democratic management, education quality, school management, Ideb.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauco Henrique de Sousa Mendes, Departamento de Engenharia de Produção da UFSCar.

Glauco Henrique de Sousa Mendes é doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos e professor no Departamento de Engenharia de Produção da UFSCar.

Raquel Ottani Boriolo

Raquel Ottani Boriolo é pós-graduada em Gestão Organizacional e Recursos Humanos pela UFSCar e graduada em Administração.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em 12 abril 2016.

BRASIL. Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. IDEB Resultados e Metas, 2007. Disponível em <http://ideb.inep.gov.br>. Acesso em 12 março 2016.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro, 1996. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em 9 dez. 2015.

OLIVEIRA, João Ferreira de; MORAES, Karine Nunes de; DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão escolar democrática: definições, princípios e mecanismos de implementação. Disponível em <http://www.escoladegestores.mec.gov.br/site/4sala_politica_gestao_escolar/ pdf/texto2_1.pdf>. Acesso em 8 dez. 2015.

OLIVEIRA, Radígia. Gestão democrática na educação. Disponível em <http://www.unicef.org/ brazil/pt/RPINovembro2010.pdf>. Acesso em 4 dez. 2015.

PEREDA, Paula; LUCCHESI Andrea. Avaliação econômica: o processo de seleção de diretores nas escolas públicas brasileiras. Disponível em < http://www.redeitausocialdeavaliacao.org.br/wpcontent/uploads/2015/11/sintese_sel.diretores_20151117.pdf>. Acesso em 6 dez. 2015.

RISCAL, José Reinaldo. Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no Ideb 2013-2016. São Carlos: UFSCas, 2016. 240f. Dissertação (mestrado em Educação). Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos.

SANTOS, Maria Paula Gomes dos. O estado e os problemas contemporâneos. Florianópolis: UFSC, 2012.

Published

2017-04-07

How to Cite

Oliveira, A. T., Mendes, G. H. de S., & Boriolo, R. O. (2017). Democratic school management and education quality: a case study at a municipal school in the interior of São Paulo. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 79–91. https://doi.org/10.5902/2318133825367

Issue

Section

Artigos