Democratic management: a process in construction

Authors

  • Janice Saratt Ramburger Universidade Federal de Santa Maria.
  • Lorena Inês Peterini Marquezam Universidade Federal de Santa Maria.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133824559

Abstract

This article addresses the process of building a democratic, currently in evidence in a school in São Luiz Gonzaga, Brazil. The objective is to analyze the possibilities and difficulties of implementation of democratic management in the private chool from the Law of National Education Guidelines and Bases of 1996 and the Federal Constitution of 1988. It is believed that education is a social process where all school managers should participate and collaborate, since the creation of Project Political seeking quality education grounded in the principle of democratization. The methodology we used the documentary and bibliographic research. The study presents a critique of the management model that says democratic, but no room for the participation of school staff. In this process, the manager stands out as administrator and responsible for maintaining the traditional paradigm of conservative management of the school.

Key-words: democratic management, construction, manager, community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janice Saratt Ramburger, Universidade Federal de Santa Maria.

Janice Saratt Ramburger é licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria.
Endereço: Rua Venâncio Aires, 2888 - 98700-000 - São Luiz Gonzaga – RS – Brasil.
E-mail: janiceramburger@gmail.com.

Lorena Inês Peterini Marquezam, Universidade Federal de Santa Maria.

Lorena Inês Peterini Marquezam é professora na Universidade Federal de Santa Maria.

Rua Felix Mainardi, 180 - 97110-633 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: lorenamarquezan@yahoo.com.

References

ARENDT, Hanna. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

BRASIL. Constituição de 1824, 1937 e 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil03constituicao/constituicao>. Acesso em 4 dez. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Artigo 80. O Poder Público incentivará o desenvolvimento e a veiculação de programas de ensino a distância, em todos os níveis e modalidades de ensino, e de educação continuada. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf>. Acesso em 4 dez. 2014.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

LUCE, Maria Beatriz. Gestão democrática escolar. In: Salto para o futuro/TV Escola. Brasília: MEC, 2003.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33.

LÜCK, Heloísa. Planejamento em orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2008.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2012.

MATTOS, Francisco Gomes de. Empresa que pensa: educação empresarial - renovação contínua a distância. São Paulo: Makron Books, 1996.

MINAYO, Maria Cecília de. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 3, 2009, p.123-140.

WEBER, Max. Economia y sociedad: esbozo de sociologia comprensiva. México: FCE, 2004.

Published

2016-12-15

How to Cite

Ramburger, J. S., & Marquezam, L. I. P. (2016). Democratic management: a process in construction. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(11), 109–121. https://doi.org/10.5902/2318133824559

Issue

Section

Artigos