Analysis of educational process with new educational management model: quality management in State School Prof Roxana Pereira Bonessi

Authors

  • David de Campos Buás Centro de Formação Profissional Padre José de Anchieta-CEPAN/SEDUC-AM
  • Viviane Sartori Fundação Universitária Ibero-americana, sede Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133824513

Abstract

This is part of the dissertation in education presented the University of Jaén, Spain, in partnership with the University Foundation Iberoamericana/Brazil, which had as its object of study the analysis of pedagogical processes with the new model of educational management: quality management in state school Prof. Roxana Pereira Bonessi. The study investigated the influence of management changes and advances in the school model had the ten -year period in its process management and teaching and learning, observing the growth in Ideb and awards in the field of management. Given that this was the first state school of Amazonas teaching to deploy the Quality Management System - QMS - to receive the certification seal of ABNT NBT ISO 9001: 2008.


Key-words: public school management, quality management, democracy management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David de Campos Buás, Centro de Formação Profissional Padre José de Anchieta-CEPAN/SEDUC-AM

Professor do Centro de Formação Profissional Padre José de Anchieta-CEPAN/SEDUC-AM, atuando na área de Gestão e de Formação de Professores.

Viviane Sartori, Fundação Universitária Ibero-americana, sede Brasil.

Viviane Sartori é pedagoga e mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Estudante do curso de doutorado no mesmo programa. Consultora na Fundação Universitária Ibero-americana, sede Brasil.
Endereço: Rodovia Amaro Antônio Vieira, 2108 - 88.034-102 - Florianópolis - SC - Brasil.
E-mail: vivi.sartori19@gmail.com.

References

ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera Maria Vidal. A educação pública e sua relação com o setor privado: implicações para a democracia educacional. Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, 2009, p. 107-116.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nova LDB (lei n. 9.394/96). Rio de Janeiro: Qualiltymark, 1997.

ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL PROFª ROXANA PEREIRA BONESSI. Projeto político- pedagógico. Manaus: ETI Profª Roxana Pereira Bonessi, 2014.

GADOTTI, Moacir. Qualidade na educação: uma nova abordagem. CONGRESSO DA EDUCAÇÃO BÁSICA: QUALIDADE NA APRENDIZAGEM, 2013. Anais ... Florianópolis: Prefeitura Municipal, 2013.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis: Vozes, 1998.

LONGO, Rose Mary Juliano. Gestão da qualidade: evolução, histórica, conceitos básicos e aplicação na educação. Brasília: MEC, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Concepções e práticas de organização e gestão da escola: considerações introdutórias para um exame crítico da discussão atual no Brasil. Revista Española de Educación Comparada. Madrid, n. 13, 2007, p. 155-192.

MEDEIROS, Marcelo. Trajetória do welfare state no Brasil: papel redistributivo das políticas sociais dos anos 1930 aos anos 1990. Brasília: Ipea, 2001.

PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar, democracia e qualidade no ensino. Paulo: Ática, 1998.

PARO, Vitor Henrique. A gestão da educação ante as exigências de qualidade e produtividade da escola pública. In: SILVA, Luiz Heron da (org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998, p. 300-307.

SUÍÇA. International Organization for Standardization, ou Organização Internacional para Padronização. ISO, entidade de padronização e normatização, Genebra, Suíça, 1947.

TRIBUS, Myron. Quality management in education. [S.l.]: Eric Education Resources Information Center, 1992. Disponível em <http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/ search/detailmini.jsp? _nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED371441&ERICE xtSearch_SearchType_0=no&accno=ED37144>. Acesso em 22 jun. 2016.

Published

2016-12-15

How to Cite

Buás, D. de C., & Sartori, V. (2016). Analysis of educational process with new educational management model: quality management in State School Prof Roxana Pereira Bonessi. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(11), 9–20. https://doi.org/10.5902/2318133824513

Issue

Section

Artigos