Innovative educational management: the pedagogue/manager in the digital culture

Authors

  • Edenise do Amaral Favarin Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Adriana Moreira da Rocha Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133817610

Abstract

This paper is part of a larger study and it aims at understanding the emphasis given to the pedagogue/manager education in teachers’ education policies and the political pedagogical project of the Pedagogy major at the Federal University of Santa Maria. The methodological process consisted of bibliographic research and official documents analysis. The PPP is in accordance with the official documents that were analyzed. However, the PPP slightly considers the digital culture as a curricular reference for the education of the pre service pedagogue/manager. We infer that it shows a detachment from the culture in which the new generation is immersed, which is an important aspect that is also highlighted in the Pedagogy major national curricular guidelines.

Key-words: educational management, teachers’ education policies, political pedagogical project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edenise do Amaral Favarin, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Edenise do Amaral Favarin é licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria, especialista em Gestão Educacional e estudante do curso de mestrado em Educação na mesma instituição.

Endereço: Avenida Evandro Behr, 5948 - 97110-630 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: edenisefavarin@gmail.com.

Adriana Moreira da Rocha, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Adriana Moreira da Rocha é professora na Universidade Federal de Santa Maria e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação na mesma instituição.

Endereço: Avenida Roraima, 1000 - 97105-900 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: adrianaufsm@gmail.com.

References

BARRETO, Raquel Goulart. Novas tecnologias na educação presencial e a distância II. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Unesp, 2003, p. 109-118.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional n. 9.394. Diário Oficial da União - DOU. Brasília: 21 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/ L9394.htm>. Acesso em 22 jul. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União - DOU. Brasília, 18 de fevereiro de 2002. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf>. Acesso em 9 jun. 2014.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1. Diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União - DOU. Brasília, 15 de maio de 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em 9 jun. 2014.

BRASIL. Resolução n. 4. Diretrizes curriculares nacionais erais para a educação básica. Diário Oficial da União - DOU. Brasília, 13 de julho de 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf>. Acesso em 9 jun. 2014.

CUNHA, Marcus Vinicius da. Jonh Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2002.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Formação continuada e gestão da educação. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Formação continuada e gestão da educação no contexto da cultura globalizada. São Paulo: Cortez, 2007, p. 17-42.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Formação continuada e gestão da educação. In: BARROSO, João. A formação dos professores e a mudança organizacional das escolas. São Paulo: Cortez, 2007, p. 117-143.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto; BITTENCOURT, Agueda Bernadete (orgs.). Formação humana e gestão da educação: a arte de pensar ameaçada. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Formação humana, práxis e gestão do conhecimento. São Paulo: Cortez, 2008, p. 51-82.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREITAS, Maria Teresa. Janelas sobre a utopia: computador e internet a partir do olhar da abordagem histórico-cultural. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 32, 2009, Caxambu. Anais... Caxambu: Anped, 2009, p. 1-14.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.

LÜCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis, Vozes: 2010.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. In: MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. Campinas: Papirus, 2000. p. 11-65.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001, p. 1-6. Disponível em: <https://docs.google.com/document/d/1XXFbstvPZIT6Bibw03JSsMmd DknwjNcTYm7j1a0noxY/edit>. Acesso em 5 maio 2013.

PRENSKY, Marc. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura, v.15, n. 2, p. 201-204, 2010. Disponível em <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/ article/viewFile/335/289>. Acesso em 4 jun. 2013.

SCHNEIDER, Marilda Pasqual. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica: das determinações legais às práticas institucionalizadas. 2007. 199f. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina.

VALENTE, José Armando (org.). Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: Unicamp, 1993.

Published

2015-04-10

How to Cite

Favarin, E. do A., & Rocha, A. M. da. (2015). Innovative educational management: the pedagogue/manager in the digital culture. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 4(8), 59–78. https://doi.org/10.5902/2318133817610

Issue

Section

Artigos