A methodological proposal for the reading of texts in educational evaluation

Authors

  • Regilson Maciel Borges UFSCar
  • José Carlos Rothen Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217115935

Abstract

This paper is the result of research that aims to identify models and rules adopted for building knowledge, the issues regarded as legitimate, the basics principles not problematized and those on which consensus is required, in texts considered paradigmatic for the camp of educational evaluation in Brazil, that were published in the collection of 1982, which points to educational programas directions. It was used as the methodological procedures political epistemology formulated by Rothen (2004). From the analysis carried out it is possible to observe that the definition of what can be evaluation is the key point for understanding the issues related to their scope, their methods or even their limitations. The main problems cited by the authors focus necessarily on methodological issues, that cover on the moments in which consensus is sought.

Key-words: educational evaluation, paradigmatic texts, political epistemology.

Downloads

Author Biographies

Regilson Maciel Borges, UFSCar

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), na Linha de Pesquisa Estado, Política e Formação Humana, com financiamento do CNPq. Mestre em Educação (Estudos em Avaliação) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2011). Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2005) e Licenciatura Plena em Filosofia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (2008). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas, História e Avaliação da Educação Superior (GEPPHAES) da Universidade de São Paulo (USP) e do Observatório e pesquisa das políticas de avaliação da educação superior (POW1-UFSCAR).

José Carlos Rothen, Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos.

José Carlos Rothen é professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos. Tem doutorado em educação pela Universidade Metodista de Piracicaba e integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Política e História da Avaliação da Educação Superior.Endereço: Rod. Washington Luiz, km 235 - 13565-905 - São Carlos - SP - Brasil.E-mail: jcr3219@yahoo.com.br.

References

ABRAMOWICZ, Mere. Avaliação, tomada de decisões e políticas: subsídios para um repensar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 10, 1994, p. 81-101.

ABRAMOWICZ, Mere. Avaliação da aprendizagem de trabalhadores estudantes: buscando novos caminhos. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, v. 11, 1995a, p. 113-123.

ABRAMOWICZ, Mere. Repensando a avaliação da aprendizagem no curso noturno. Idéias, São Paulo, v. 25, 1995b, p. 38-46.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; PINTO, Regina P. Avaliação na educação básica, 1990-1998. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2001.

BELLONI, Isaura; MAGALHÃES, Heitor de; SOUSA, Luzia Costa de. Metodologia de avaliação em políticas públicas: uma experiência em educação profissional. São Paulo: Cortez, 2003.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; BORGES, Regilson Maciel. La evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadora. Educación, Lima, Perú, v. XXII, 2013, p. 77-95.

CARO, Francis G. Pesquisa avaliativa: uma visão panorâmica. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 10-14.

DEPRESBITERIS, Léa. Avaliação da aprendizagem do ponto de vista técnico-científico e filosófico-político. Idéias, São Paulo, n. 8, 1998, p. 161-172.

DEPRESBITERIS, Léa; TAVARES, Marialva Rossi. Diversificar é preciso: instrumentos e técnicas de avaliação de aprendizagem. São Paulo: Senac São Paulo, 2009.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Unesp, 2009.

FREITAS, Luiz Carlos de et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes, 2009.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo. Avaliação e planejamento educacional: problemas conceituais e metodológicos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 7, 1973, p. 61-72.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; MENEZES, Sônia Maria Carvalho. Avaliação educacional e educação de adultos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 8, 1973, p. 5-110.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Inovação educacional: um projeto controlado por avaliação e pesquisa. São Paulo: Cortez & Moraes; FCC/DPE, 1980.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de Programas Educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982.

GUTTENTAG, Márcia. Avaliação e Sociedade. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 18-22.

LEWY, Arieh. Profissionais e sua profissão. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 69.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 1986.

MACDONALD, Barry. Uma classificação política dos estudos avaliativos. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 16-17.

NILO, Sérgio U. O desafio da América Latina à teoria e prática da avaliação. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 52-55.

PARLLET, Malcolm; HAMILTON, David. Avaliação Iluminativa: uma nova abordagem no estudo de programas inovadores. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 38-45.

POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional: uma política sociológica - poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

ROTHEN, José Carlos. Funcionário Intelectual do Estado: um estudo de epistemologia política do Conselho Federal de Educação. 2004. 270f. Tese (doutorado em Educação) - Universidade Metodista de Piracicaba.

SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUSA, Clarilza Prado; GOLDBERG, M. A. Metodologia para avaliação de materiais de ensino. Boletim. Academia Paulista de Psicologia, Brasília, v. 1, 1978a, p. 25.

SOUSA, Clarilza Prado; GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo. Avaliação de pequenos números no contexto de um projeto de desenvolvimento de materiais instrucionais. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 1, n.7, p.16-34, 1978b.

SOUSA, Clarilza Prado; GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo. Plano de Avaliação - Metodologia. Boletim. Academia Paulista de Psicologia, Brasília, v. 1, 1979a, p. 25.

SOUSA, Clarilza Prado; GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo (orgs.). A prática da avaliação. São Paulo: Cortez, 1979b.

SOUSA, Clarilza Prado. Descrição de uma trajetória na/da avaliação educacional. Idéias, São Paulo, n. 30, 1998, p. 161-174.

SOUSA, Clarilza Prado. Dimensões da avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 22, 2000, p. 101-118.

SOUSA, Sandra Zákia M. Lian. 40 anos de contribuição a avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 16, n. 31, 2005, p. 7-36.

STAKE, Robert. Novos métodos para a avaliação de programas educacionais. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982a, p. 30-33.

STAKE, Robert. Uma subjetividade necessária em pesquisa educacional. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982b, p. 46-49.

STAKE, Robert. Conversando sobre avaliação. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982c, p. 57-62.

STAKE, Robert. Como os avaliadores respondem a sete questões essenciais. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982d, p. 63-67.

TYLER, Ralph. Avaliando experiências de aprendizagem. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 35-37.

VIANNA, Heraldo Marelim. A prática da avaliação educacional: algumas colocações metodológicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 69, 1989, p. 40-47.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional nos cadernos de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 80, 1992, p. 100-105.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação: considerações teóricas e posicionamentos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 16, 1997, p. 5-35.

WEISS, Carol. A pesquisa avaliativa no contexto político. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). Avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 23-27.

WORTHEN, Blaine R. Visão geral do mosaico formado pela avaliação e controle educacionais. In: GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo; SOUSA, Clarilza Prado (orgs.). avaliação de programas educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982, p. 4-9.

Published

2014-11-23

How to Cite

Borges, R. M., & Rothen, J. C. (2014). A methodological proposal for the reading of texts in educational evaluation. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 4(7), 83–96. https://doi.org/10.5902/2176217115935

Issue

Section

Artigos