The photograph for observation in the internship of the teaching degree in philosophy
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065727077Keywords:
Internship, Teaching degree, Image, Observation, PhilosophyAbstract
Within the perspective of the teaching internship as a field of research, this article intends to think on the conditions under which the proposal, the research and the accomplishment of an internship of observation in the teaching degree in philosophy occur. From a discussion on the clichés images of the school environment, we opted to problematize the observation by stimulating the production of photographs that escaped common sense and captured the singularities of the observed school.Downloads
References
BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre; NORONHA, Claudianny Amorim. Estágio supervisionado interdisciplinar, 11 v. Natal, RN: SEDIS, 2008.
COUTINHO, Eduardo; Documentário: Boca de lixo, disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=oZcTlC757mM.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix, O que é a filosofia?, Rio de Janeiro: Editora 34, 2009;
_____________. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo, Brasiliense, 2005.
_____________. Conversações. São Paulo, Editora 34, 1992.
HEUSER, Ester Maria Dreher. Muros do estágio e da formação de professores de filosofia. SABERES, Natal – RN, v. 2, n.5, ago. 2010.
OHATA, M.(Org.). Eduardo Coutinho. a o Paulo: Cosac Naify: SESC, 2014,
OLIVEIRA, Amurabi; BARBOSA, Vilma Soares Lima. Formação de professores em ciências sociais: Desafios e possibilidades a partir do Estágio e do PIBID, Revista Eletrônica Inter-Legere, Número 13, julho a dezembro de 2013.
PIMENTA, Selma Garrido e Lima, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 6 ed. São Paulo, Cortez, 2011.
RIBETTO, Anelice;FILÉ, Valter. Uma experiência sobre produção imagética e alteridade. Revista educação em foco, Ano 17 - n. 23 - julho 2014 - p. 225-247.
TIBAU, Anderson. A prática de ensino numa perspectiva da imagens. Comunicação no encontro da Afirse, Natal, 2001.