The photograph for observation in the internship of the teaching degree in philosophy

Authors

  • André Luis La Salvia Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Lilian Alvez Ortiz Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Cibele de Cássia Nogueira Gennari Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Marcio Tokuiti Nomura Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Alexandre Henrique Luppe de Matos Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Gabriel Valim Alcoba Ruiz Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo
  • Janice Caovila Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065727077

Keywords:

Internship, Teaching degree, Image, Observation, Philosophy

Abstract

Within the perspective of the teaching internship as a field of research, this article intends to think on the conditions under which the proposal, the research and the accomplishment of an internship of observation in the teaching degree in philosophy occur. From a discussion on the clichés images of the school environment, we opted to problematize the observation by stimulating the production of photographs that escaped common sense and captured the singularities of the observed school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luis La Salvia, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Professor na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Lilian Alvez Ortiz, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduanda na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Cibele de Cássia Nogueira Gennari, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduanda na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Marcio Tokuiti Nomura, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduando na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Alexandre Henrique Luppe de Matos, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduando na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Gabriel Valim Alcoba Ruiz, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduando na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Janice Caovila, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Graduanda na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

References

BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre; NORONHA, Claudianny Amorim. Estágio supervisionado interdisciplinar, 11 v. Natal, RN: SEDIS, 2008.

COUTINHO, Eduardo; Documentário: Boca de lixo, disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=oZcTlC757mM.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix, O que é a filosofia?, Rio de Janeiro: Editora 34, 2009;

_____________. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo, Brasiliense, 2005.

_____________. Conversações. São Paulo, Editora 34, 1992.

HEUSER, Ester Maria Dreher. Muros do estágio e da formação de professores de filosofia. SABERES, Natal – RN, v. 2, n.5, ago. 2010.

OHATA, M.(Org.). Eduardo Coutinho. a o Paulo: Cosac Naify: SESC, 2014,

OLIVEIRA, Amurabi; BARBOSA, Vilma Soares Lima. Formação de professores em ciências sociais: Desafios e possibilidades a partir do Estágio e do PIBID, Revista Eletrônica Inter-Legere, Número 13, julho a dezembro de 2013.

PIMENTA, Selma Garrido e Lima, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 6 ed. São Paulo, Cortez, 2011.

RIBETTO, Anelice;FILÉ, Valter. Uma experiência sobre produção imagética e alteridade. Revista educação em foco, Ano 17 - n. 23 - julho 2014 - p. 225-247.

TIBAU, Anderson. A prática de ensino numa perspectiva da imagens. Comunicação no encontro da Afirse, Natal, 2001.

Published

2017-08-16

How to Cite

La Salvia, A. L., Ortiz, L. A., Gennari, C. de C. N., Nomura, M. T., Matos, A. H. L. de, Ruiz, G. V. A., & Caovila, J. (2017). The photograph for observation in the internship of the teaching degree in philosophy. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 3(1). https://doi.org/10.5902/2448065727077

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua