Both sides of the same coin: identifying the paradoxes of technology in brazilian online consumption

Authors

  • Claudia Maria Dias Guerra Disconzi Universidade Federal do Pampa
  • Kathiane Benedetti Corso Universidade Federal do Pampa
  • Marina Valim Bandeira Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465935490

Abstract

 The possibility of buying at any time of the day, researching prices and finding varied products are some of the advantages informed by online consumers. Despite the benefits, some disadvantages are also cited by these consumers, such as the impossibility of product experimentation, delay in delivery, difficulty in accessing websites and lack of security. With this, the possibility of paradoxical behavior among this type of consumer is verified. Therefore, this work aims to verify the presence of technology paradoxes in online consumer behavior. This is a descriptive-exploratory research, with a quantitative approach and a survey research method. A questionnaire was elaborated aiming to collect information regarding the profile of the online consumers interviewed and the characteristics of the purchase process, besides containing 28 statements referring to the 14 paradoxes of technology adapted from national surveys for consumption through the internet. A total of 263 respondents were obtained, where two pairs of paradoxes were present: Assimilation / Isolation and Planning / Improvisation.

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Author Biographies

Claudia Maria Dias Guerra Disconzi, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Pampa. Especialização em Ergonomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestra em Adminstração pela Universidade Federal do Pampa.

Kathiane Benedetti Corso, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Administração pela UFSM. Mestrado em Administração pela UFSM. Doutorado em Administração na área de Sistemas de Informação e de Apoio à Decisão pelo Programa de Pós-Graduação em Administração, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Adjunta na área de Administração da Universidade Federal do Pampa. 

Marina Valim Bandeira, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Administração pela Universidade Federal do Pampa. Graduação em andamento em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Pampa. Mestranda em Administração pela Universidade Federal do Pampa

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Published

2020-02-06

How to Cite

Dias Guerra Disconzi, C. M., Benedetti Corso, K., & Valim Bandeira, M. (2020). Both sides of the same coin: identifying the paradoxes of technology in brazilian online consumption. Revista De Administração Da UFSM, 12, 1092–1107. https://doi.org/10.5902/1983465935490