Investigating the collective online purchase phenomenon: factors affecting the shopping intensity

Authors

  • Everton Roberto Comin Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
  • Rafael Teixeira Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
  • Juliana Durayski Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
  • Natália Gomes da Silva Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
  • Julio Vieira Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346597084

Abstract

The collective online shopping is a recent phenomenon in Brazil whose objective is to sell products and services for a minimum number of consumers. This study aims to investigate whether the intensity of collective online shopping is influenced by the aspects consumer interest in online collective shopping, impulse buying and insecurity. The data collection was based on a questionnaire with closed questions with multiple choices and a 5-point Likert scale.The final sample is composed of 143 respondents. Data was analyzed through the following statistic techniques: exploratory data analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and logistic regression. The results suggest that people more interest in collective shopping are more likely to make collective shopping. People who feel greater insecurity in navigating the website is less likely to make collective shopping. It was observed that there is no a positive relationship between impulse shopping and collective purchasing. Some limitations include the number of constructs and sample characteristics.

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Author Biographies

Everton Roberto Comin, Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Especialista em Gestão de Projetos pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Tem interesse de pesquisa em gestão de projetos e tecnologias móveis.

Rafael Teixeira, Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Ph.D. em Management pela Clemson University (Estados Unidos). Atualmente é professor do programa de pós-graduação em Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Tem interesse de pesquisa em gestão de serviços e gestão da cadeia de suprimentos, especialmente da relação entre compradores e vendedores.

Juliana Durayski, Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Especialista em Econegócios e Gestão Socioambiental pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Tem interesse de pesquisa em sustentabilidade, comportamento do consumidor e estudos culturais.

Natália Gomes da Silva, Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Especialista em Gestão Pública pela Escola de Administração/Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestranda do Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atua em organizações públicas desde 2001. No momento, interessa-se por pesquisas sobre estratégias organizacionais, competitividade e relações interorganizacionais.

Julio Vieira, Faculdade de Administração da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Engenheiro Mecânico pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Tem interesse de pesquisa em estratégia organizacional e sustentabilidade corporativa.

Published

2014-06-08

How to Cite

Comin, E. R., Teixeira, R., Durayski, J., Silva, N. G. da, & Vieira, J. (2014). Investigating the collective online purchase phenomenon: factors affecting the shopping intensity. Revista De Administração Da UFSM, 7(2). https://doi.org/10.5902/198346597084

Issue

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