Satisfação e compra por impulso no comportamento de moradores e turistas em lojas com alta densidade humana: a moderação da percepção de crowding
DOI :
https://doi.org/10.5902/1983465928165Résumé
Este estudo analisa a influência moderadora da percepção de crowding sobre as relações entre a percepção de valor utilitário ou hedônico, compra impulsiva e a satisfação dos clientes moradores locais e turistas, em um contexto de varejo de uma cidade turística. A escolha deste cenário se motivou pela ausência de pesquisas que avaliem as relações de compra quando a alta densidade de pessoas se observa em ambientes que aglomeram consumidores habituados ou não à densidade humana. O trabalho contribui para o avanço dos estudos sobre crowding ao analisar o fenômeno em um ambiente de turismo avaliando a influência do contexto e hábito do consumidor nas suas reações à densidade humana. Foi realizado um survey com moradores e turistas. Os dados foram analisados por meio de modelagem de equações estruturais multigrupo. Concluiu-se que os turistas de modo geral não sofrem influência da aglomeração no ambiente de loja de forma significativa, diferentemente dos moradores que demonstram desconforto diante deste fenômeno.
Téléchargements
Références
ABEP - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA EMPRESAS DE PESQUISA. Critério Padrão de Classificação Econômica Brasil. São Paulo. 2013.
ALBRECHT, C. M.; HATTULA, S.; LEHMANN, D. R.The relationship between consumer shopping stress and buying abandonment in task-oriented and recreation-oriented consumers. Journal of the Academy of Marketing Science, January, p.35-44, 2017
AMOS, C., HOLMES, G. R., & KENESON, W. C.A meta-analysis of consumer impulsive buying. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(2) 86–97, 2014.
APPLEBAUM, W. Studying Consumer Behavior in Retail Scores. Journal of Marketing. pp. 172-178, 1951.
ARRUDA, M. G; HENRIQUES, F. A.; GONÇALVES, J. F. S.; MARINGONI, I. C.; MENCK, T. M. A. Análise da influência de valores hedonics e utilitários na preferência por marcas locais ou globais para as quatro categorias de produto da matriz FCB. X Seminário em Administração FEA-USP, São Paulo, 2007.
BABIN, B. J.; DARDEN, W. R.; GRIFFIN, M. Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value. Journal of Consumer Research, march 1994. 644-655.
BAKER, J.; LEVY, M.; GREWAL, D.An experimental approach to making retail store environmental decisions. Journal of Retailing, v. 68, n. 4, p. 445-460, 1992.
BAKER, J.; WAKEFIELD, K. How consumer shopping orientation influences perceived crowding, excitement, and stress at the mall. Journal of Academy of Marketing Science, n. 40, p. 791-806, 2012.
BEATTY, S. E.; FERRELL, M. Impulsive Buying: Modeling its Precursors. Journal of retailing, v. 2, n. 74, p. 169-191, 1998.
BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. Comportamento do consumidor.9. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2008.
BLOCH, P. H.; RIDGWAY, N. M.; DAWSON, S. A. The shopping mall as consumer habitat.Journal of Retailing.Jounal of retailing, Amsterdan, v. 70, p. 23-42, 1994.ISSN 1.
BLOCH, P. H.; SHERRELL, D. L.; RIDGWAY, N. M. Consumer search: an extended framework. Journal of consumer research, Chicago, v. 13, p. 119-126, 1986.ISSN 1.
BRANDÃO; PARENTE. Brasileiro gosta de “muvuca”? impacto da densidade. RAE, São Paulo, v. 52, n. 6, p. 613-627, nov./dez. 2012.
COSTA, F. C. X. D. Influências ambientais e o comportamento de compra por impulso: um estudo em lojas físicas e virtuais. FEA-USP - Tese de Doutorado, São Paulo, 2003.
DION, D. Personal control and coping with retail crowding. International Journal of Service Industry Management, v. 15, n. 3, p. 250-263, 2004.
EROGLU S. A., S. A.; HARREL, G. D.; MACHLEIT, K. A. An empirical study of retail crowding: antecedents and consequences. Journal of Retailing, v. 66, n. 2, 1990. 22, n. 2, 1990.
EROGLU, S. A., MACHLEIT, K., & BARR, T. F. Perceived retail crowding and shopping satisfaction: the role of shopping values. Journal of Business Research, 58, 1146– 1153, 2005.
EROGLU, S.; HARREEL, G. D. Retail crowding: theoretical and strategic implications. Journal of retailing, v. 62, 1986. ISSN 4.
GONÇALVES FILHO, C.; MELLO, E. F.; MONTEIRO, P. R.; MADUREIRA, K. T. Lealdade Intencional e Comportamento:Influências Contextuais e Individuais no Setor de Telefonia Móvel Pós-Paga. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria. v. 3, número 3, p. 441-458, 2010.
GRIFFIN, M.; BABIN, B. J.; MODIANOS, D. Shopping values of Russian consumers: the impact of habituation in a developing economy. Journal of Retailing, v. 76, p. 33-52, 2000.ISSN 1.
HAIR, J. F; HULT, G. T.; RINGLE, C. M.; SARSTEDT, M.A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2013.
HARREL, G. D.; HUNT, M. D.; ANDERSON, J. C. Path Analysis of Buyer Behavior Under Conditions of Crowding. Journal of Marketing Research, v. XVII, p. 45-51, February 1980.
HANKS, L.; LINE, N.; KIM, W. G..The impact of the social service scape, density, and restaurant type on perceptions of interpersonal service quality International. Journal of Hospitality Management, v. 61, p. 35-44, February 2017.
HAWKINS, D. I.; BEST, R. J.; MOTHERSBAUGH, D. L. Comportamento do Consumidor: Construindo a Estratégia de Marketing. 9. ed. São Paulo: Elsevier, 2007.
HERNANDEZ, J. M. D. C. Foi bom para você? Uma comparação do valor hedônico de compras feitas em diferentes tipos de varejistas. RAM - Revista de Administração Mackenzie, 10, n. 2, 2009.
HIRSCHMAN, E. C.; HOLBROOK, M. B. The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of consumer research, v. 9, n. 2, sept. 1982b.
HIRSCHMAN, E. C.; HOLBROOK, M. B. Hedonic Consumption: emerging concepts methods and propositions. Jounal of marketing, v. 46, p. 92-101, 1982.
HOCH, S. J.; LOEWENSTEIN, G. F. Time-inconsistent preferences and consumer self-control. Journal of consumer research, v. 17, p. 492-507, 1991.
HUI, M. K. M.; BATESON, J. E. G. Testing a Theory of Crowding in the Service Environment. Advances on Consumer Research, v. 17, p. 866-873, 1991.
JONES, Y. et al. Do Australian and American consumers differ in their perceived shopping experiences?: A bi-cultural analysis. International Journal of Retail & Distribution Management, v. 38, n. 8, p. 578 - 596, 2010.
JURADO, E. N.; DAMIAN, I. M.; FERNÁNDEZ-MORALES, A. Carrying capacity model applied in coastal destinations. Annals of Tourism Research, 43, 1–19, 2013.
LEE, Y.; KIM, J.-O.; LI, J.-G. Impacts of store crowding on shopping behavior and store image. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, v. 10, n. 1, p. 133-140, 2011.
LOPES, L.; TEIXEIRA, J. M.; MORETTI, S. L. A. Valor de compra hedônico ou utilitário e sua influência no varejo: resultados de um survey no setor de construção civil. Revista O&S, Salvador, 19, n. 60, Janeiro/Março 2012. 87-108.
MACHLEIT, K. A., KELLARIS, J. J., EROGLU, S. Human Versus Spatial Dimensions of Crowding Perceptions in Retail Environments: A Note on Their Measurement and Effect on Shopper Satisfaction. Marketing Letters, 5 (2), 183-194, 1994.
MACHLEIT, K.; EROGLU, A.; MANTEL, S. Perceived retail crowding and shopping satisfaction: what modifies this relationship? Journal of Consumer Psychology, v. 9, n. 1, p. 29-42, 2000.
MATTILA, A. S.; WIRTZ, J. The role of store environmental stimulation and social factors on impulsive buying. Journal of Services Marketing, v. 22, p. 562-567, 2008.ISSN 7.
MEHTA, R.; SHARMA, N. K.; SWANMI, S. The impact of perceived crowding on consumers' store buying impulsive: role of optimal stimulation level and shopping motivation. Journal of Marketing Management, v. 00, p. 1-24, 2013.
NEUTS, B.; NIJKAMP, P. Tourist crowding perception and acceptability in cities: An applied modelling study on Bruges. Annals of Tourism Research, 39(4), 2133–2153, 2012.
OLIVER, R. L. Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response. Journal of Consumer Research, 20, 1993.418-430.
PAN, Y.; SIEMENS, J. C. The differential effects of retail density: An investigation of goods versus service settings. Journal of Business Research, v. 64, p. 105–112, 2011.
PONS, F.; GIROUX, M.; MOURALI, M.; ZINS, M. The relationship between density perceptions and satisfaction in the retail setting: Mediation and moderation effects. Journal of Business Research, v. 69, n 2, p. 1000-1007 February, 2016.
PONS, F.; LAROCHE, M. Cross-cultural differences in crowd assessment: the differential influence of density expectations on consumers' shopping experience in Mexico and Canada. Journal of Business Research, v. 60, n. 3, p. 269-276, 2007.
QUEZADO, I.; COSTA, R. B. L.; FUENTES, V. L. P. Aglomeração e valor de compra em centros de consumo de baixa renda. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria. v. 7, número 1, p. 49-64, 2014
RAPOPORT, A. Toward a redefinition of density. Environment & Behavior, p. 133-158, 1975.
RINGLE, C. M.; WENDE, S.; WILL, A. SmartPLS 2.0 (beta).SMARTPLS, 2005.
ROOK, W.; FISHER, R. J. Normative Influences on Impulsive Buying Behavior. Journal of Consumer Research, v. 22, p. 305-313, december1995.
SHERRY JR., F. A sociocultural analysis of a midwestern American flea market. Journal of Consumer Research, v. 17, p. 13-30, 1990.ISSN 1.
STERN, H. The significance of impulsive buying today .Journal of Marketing, v. 26, p. 59-62, 1962.
STOLKS, D. ON THE DISTINCTION BETWEEN DENSITY AND CROWDING. Psychological Review, v. 79, n. 3, p. 275-277, 1972.
TEIXEIRA, J. M. M.; HERNANDEZ, J. M. D. C. Valores de compra hedônico e utilitário: os antecedentes e as relações com os resultados do varejo. REAd – Revista eletrônica de administração, Porto Alegre, 1, n. 71, 2012. 130-160.
TELLER, C. Hedonic and utilitarian shopper types in evolved and created retail agglomerations. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. v. 18, n. 3, p. 283–309, 2008.
TURLEY, L. W.; MILLIMAN, R. E. Atmospheric effects on shopping behavior: a review of the experimental evidence. Journal Business Research, v. 49, p. 193 – 211, 2000.
ZAJONC. Robert B. Social Facilitation, Science. 269-274. 149 July, 1965.
ZEITHAML, V. A. Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, v. 52, p. 2-22, July 1988.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Authors of articles published by ReA/UFSM retain the copyright of their works, licensing them under the Creative Commons (CC-BY 4.0), which allows articles to be reused and distributed without restriction, provided that the original work is properly cited.