Crowding influence on the loyalty mediated by consumer satisfaction in retail purchasing processes

Authors

  • Alessandro Silva de Oliveira Universidade Federal do Mato Grosso do Sul / UFMS
  • Dirceu da Silva Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação
  • Marcelo Moll Brandão Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Evandro Luiz Lopes Universidade Nove de Julho - PPGA

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465916176

Abstract

The purpose of this paper is to improve understanding of the causal relationship of crowding in variable loyalty via customer satisfaction in retail purchasing processes. And also conduct tests to examine the implications of customer satisfaction mediation between crowding and consumer loyalty.To verify the hypotheses generated in the light of the theory, we performed a cross-sectional survey involving 486 college students. Data analysis through structural equation modeling (SEM) with partial least squares estimation indicated that the direct effect between perceived crowding and loyalty is mediated declared satisfaction. With this, the main contribution of this study is to corroborate the theoretical position that there can be positive consumer response to retail environments with high human density.

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Author Biographies

Alessandro Silva de Oliveira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul / UFMS

Graduado em Administração (Faculdade Presbiteriana Gammon - FAGAMMON), Mestre em Administração (Universidade Federal de Lavras - UFLA), Doutor em Administração (Universidade Nove de Julho - UNINOVE). Linha de pesquisa – Comportamento do Consumidor. Professor Adjunto A da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul / UFMS.   Endereço: Rodovia MS-306 - Zona Rural, Chapadão do Sul - MS, 79560-000; Telefone: +55 35  98814 3015. e-mail: alessandro.si@gmail.com .

Dirceu da Silva, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação

Graduação em Física (Universidade de São Paulo – USP), Mestre em Física (Universidade de São Paulo -USP), Doutor em Educação (Universidade de São Paulo - USP). Linha de pesquisa: Comportamento do Consumidor; Processos de Decisão de Compra. Professor Doutor 3.1 da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Membro de corpo editorial da Revista Estilos de Aprendizagem. Pesquisador CAPES de produtividade.   Endereço: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação.  Avenida Bertrand Russell, 801, Cidade Universitária 13083865 - Campinas, SP – Brasil . Telefone: (11) 3665-9363. E-mail: dirceuds@gmail.com.

Marcelo Moll Brandão, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professor de marketing da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professor do PPGA Ufes.

Published

2017-12-20

How to Cite

Oliveira, A. S. de, Silva, D. da, Brandão, M. M., & Lopes, E. L. (2017). Crowding influence on the loyalty mediated by consumer satisfaction in retail purchasing processes. Revista De Administração Da UFSM, 10(4), 614–631. https://doi.org/10.5902/1983465916176

Issue

Section

Articles