Assessment of customer satisfaction of a restaurant in Santa Maria - RS
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983465916828Abstract
This paper aims to evaluate the satisfaction level of customers of a restaurant inSanta Maria- RS, using descriptive statistical analysis in order to identify opportunities for improvements to the rated restaurant. Customers were asked to rate, for each item, your satisfaction, according to a Likert scale. The results showed that the restaurant seems to meet customer expectations with respect to its internal structure, layout, accessibility, location, the options and the speed in payment and the price charged in addition to all aspects aspects related to food. However, it was found that the highest rates of dissatisfaction are related to the smell of the internal environment, parking and internal decoration. The results presented by this research, as well as recommendations for improvement will be forwarded to the restaurant so that necessary measures can be taken to ensure continuous improvement of the quality of their services.
Downloads
References
ARAUJO, A. C.; CHAMIE, B. C.; NASCIMENTO, C. L.; MARINHO, B. L. Qualidade de serviços em restaurantes finos na cidade de São Paulo (2010) In SemeAd, XIII, Anais..., 2010.
BARLOW, J.; MOLLER, C. Reclamação de Cliente? Não tem melhor presente: usando o feedback do cliente como uma ferramenta estratégica. São Paulo: Futura, 1996.
BATESON, J.E.G. et al. Marketing de serviços. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
BERRY L.L.; PARASURAMAN, A. Serviços de marketing: competindo através da qualidade. São Paulo: Maltese-Norma, 1992.
BORTOLOTTI, S. L. V. et al . Consumer satisfaction and item response theory: creating a measurement scale. Gest. Prod., São Carlos, v. 19, n. 2, 2012.
CORREA, C.; HANSEN, D. R. Qualidade de serviços em restaurantes de São Paulo premiados pelo TripAdvisor: análise do conteúdo gerado pelo usuário . Revista Hospitalidade, v.XI, n. 2, dezembro de 2014.
DUBE, L. et al. Measuring customer satisfaction for strategic management. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, New York: v. 35, n.º 1, p.39-48, 1994.
FADEL, M. A. V.; REGIS FILHO, G. I. Percepção da qualidade em serviços públicos de saúde: um estudo de caso. RAP, Rio de Janeiro, 43(1):07-22, JAN./FEV. 2009.
HOWARD, J.A. et al. The Theory of Buyer Behavior. John Wiley & Sons, 1969.
KOTLER, P. Administração de Marketing: Analise, Planejamento, Implementação e Controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1998.
MEHRABIAN A. et al. An approach to environmental psychology. Cambridge, MA: MIT Press, 1974.
OLIVER, R. L. Measurement and Evaluation of Satisfaction Processes in Retailing Settings. Journal of Retailing, v. 57, n. 3, 1981, p. 25-48.
OLIVER, R. L. Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response. Journal of Consumer Research, Chicago: v. 20, p. 418-430, 1993.
PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, V. A.; BERRY, L. L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, v. 49, n. 4, p. 41-50, 1985.
PASSADOR, J. L.; FILHO, D. O. L.; SPANHOL, P. S.; RODRIGUES, F. S.; SABES, J. J. S. A percepção do consumidor de alimentos “fora de casa”: um estudo multicaso na cidade de Campo Grande/MS. In: SIMPEP, XIII, Anais..., Bauru, SP, Brasil, 6 a 8 de Novembro de 2006.
PINHEIRO, F. A.; LEITE, A. A. M.; OLIVEIRA, M. S. A. Avaliação da Qualidade Percebida em um restaurante temático-típico. Revista Gerenciais, v.7, n.1, p.53-59, São Paulo, 2008.
ROSSI, C. A. V., SLONGO, L. A. Pesquisa de Satisfação de clientes: o Estado-da-Arte e Preposição de um Método Brasileiro. Revista de Administração Contemporânea, 1998.
RYU, K.; JANG, S. The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: the case of upscale restaurants. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31 (1), p. 56-72, 2007.
SALAZAR, V. S.; FARIAS, S. A.; LUCIAN, R. Emoção, ambiente e sabores: a influência do ambiente de serviços na satisfação de consumidores de restaurantes gastronômicos. Observatório de Inovação do Turismo, volume III – número 4, pg. 1-19, dezembro de 2008.
SCHMITT, B. H. Marketing experimental: das características e benefícios às experiências. São Paulo: Nobel, 2000.
SILVA, L. M. T., MEDEIROS, C. A. F., COSTA, B. K. Qualidade dos Serviços Turísticos no Setor de Restaurantes: Uma Aplicação do Modelo
SERVPERF. Revista Hospitalidade, Vol. VI, n.2, Dez., 2009.
SOUSA, K. C. P. A qualidade dos serviços prestados nos restaurantes de Sobral. Revista Brasileira de Literatura Fantástica, 2012.
TINOCO, M. A. C; RIBEIRO, J. L. D. Estudo qualitativo dos principais atributos que determinam a percepção de qualidade e de preço dos consumidores de restaurantes a la carte. Gest. Prod. São Carlos, v. 15, n. 1, p. 73-87, Apr. 2008.
WAKEFIELD et al. The importance of services capes in leisure service settings. Journal of Services Marketing, Chicago: Vol. 8 No.3, pp.66-76, 2004.
WALL, E. A. et al. The combined effects of the physical environment and employee behavior on customer perception of restaurant service quality. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, v. 48, n. 1, p.59 – 69, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors of articles published by ReA/UFSM retain the copyright of their works, licensing them under the Creative Commons (CC-BY 4.0), which allows articles to be reused and distributed without restriction, provided that the original work is properly cited.