Creativity inhibitors in higher education: a student perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465921567

Keywords:

Inhibitory factors, Development of creativity, Higher education

Abstract

This article presents the inhibitory factors perceived by Business Administration students to the promotion of adequate conditions for creativity expression and development in professional training. It investigates the factors inhibiting the promotion of creativity in Higher Education, pointed out individually in the literature, but also investigates them collectively in three groups: board of the higher education unit, pedagogical coordination and teaching staff. The research was carried out in Higher Education Institutions (HEI), both private and public, with the participation of 262 students. The results indicated that the main factors inhibiting creativity promotion are those related to the board and the teaching staff of HEI. Individually the three main inhibitory factors pointed out by the students were: scarcity of material resources, high number of students in the classroom and presence of undisciplined students that disrupt teaching work. It should be noted that the perception regarding inhibitory factors did not vary among students from public and private institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hélio Trindade de Matos, Universidade Nove de Julho, Vila Prudente, SP

Profº. Me. Hélio T.  Matos
Departamento de Ciências Contábeis e Administração - DECCA/UFMA
Mestre em Desenvolvimento Social e Regional
Doutorando em Administração pelo PPGA/UNINOVE

Heidy Rodriguez Ramos, Universidade Nove de Julho, Vila Prudente, SP

Professora e pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA) e no Mestrado Profissional em Gestão Ambiental e Sustentabilidade (GeAS)  da Universidade Nove de Julho (UNINOVE).

Jaime Blanco Rodrigues, Faculdade Mario Schenberg, Granja Viana, Cotia, SP

Professor de Administração de Empresas e Engenharia Civil – Faculdade Mario Schenberg (FMS).Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE/SP), Brasil.

 

References

ABREU, M.; MASETTO, M. O professor em sala de aula: prática e princípios teóricos. São Paulo:

MG Associados, 1990.

ALENCAR, E. O estímulo à criatividade em programas de pós-graduação segundo seus estudantes.

Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 63-70, 2002.

ALENCAR, E. O perfil do professor facilitador e inibidor da criatividade segundo estudantes de

pós-graduação. Boletim da Academia Paulista de Psicologia, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 84-94, jan./

mar. 2000.

ALENCAR, E. Obstacles to personal creativity among university students. Gifted Education

International, v. 15, n. 2, p. 133-140, 2001.

ALENCAR, E.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Barreiras à expressão da criatividade entre profissionais

brasileiros, cubanos e portugueses. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 2, n. 1, p. 23-

, 1998.

ALENCAR, E.; FLEITH, D. Criatividade pessoal: fatores facilitadores e inibidores segundo estudantes

de Engenharia. Magis, Bogotá, v. 1, n. 1, p. 113-126, jul./dic. 2008a.

ALENCAR, E.; FLEITH, D. Barreiras à promoção da criatividade no ensino fundamental. Psicologia:

Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 24, n. 1, p. 59-66, jan./mar. 2008b.

ALENCAR, E.; FLEITH, D. Escala de práticas docentes para a criatividade na educação

superior. Avaliaçao psicológica, v. 9, n. 1, p. 13-24, 2010.

ALENCAR, E.; FLEITH, D.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Obstacles to personal creativity between Brazilian

and Mexican university students: a comparative study. The Journal of Creative Behavior, Buffalo,

v. 37, n. 3, p. 179-192, third quarter 2003.

AMABILE, T. Beyond talent. John Irving and the passionate craft of creativity. American

Psychologist, Washington, DC, v. 56, n. 4, p. 333-336, apr. 2001.

Published

2019-02-27

How to Cite

Matos, H. T. de, Ramos, H. R., & Rodrigues, J. B. (2019). Creativity inhibitors in higher education: a student perspective. Revista De Administração Da UFSM, 11(5), 1147–1163. https://doi.org/10.5902/1983465921567

Most read articles by the same author(s)