Analysis of the competition, cooperation, and coopetition: A comparison between planned and unplanned retailer clusters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465963708

Keywords:

Cooperação. Competição. Coopetição. Clusters Varejistas.

Abstract

Purpose – The purpose of this study was to verify if there are significant differences between planned and unplanned retailer clusters about the competition, cooperation, and coopetition. Design/methodology/approach – An exploratory and quantitative study was carried out by an Exploratory Factor Analysis and Multigroup Analysis-PLS. A questionnaire was applied to 535 companies belonging to the planned and unplanned clusters of the automobile and furniture retail in São Paulo city.

Findings – The findings indicate that is possible to identify, in both clusters surveyed, that there is no difference about the cooperation/collaboration analyzed, as well as about the coopetition whether they are low or high. Unlike the competition that presented greater predominance in the unplanned clusters. Thus, we can say that in these clusters, there is a greater deal of competition than cooperation. The research findings also could identify that when a company is inserted in a cluster, it has different strategy for retail businesses relationships of cooperation, competition and coopetition.

Originality/value – The major contribution of this study to the literature and administrative implications is the identification that when a company is inserted in a cluster, it has a different strategy for retail businesses relationships of cooperation, competition and coopetition.

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Author Biographies

Rosângela Sarmento Silva, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Administração pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul -USCS e Mestre em Administração -USCS, linha de pesquisa Redes Organizacionais e Inovação, graduada em Administração de Empresas pela Faculdade Atual da Amazônia. Experiência na área de marketing Professora Drª do Departamento de Administração da Universidade Federal de Sergipe-UFS e Professora do Mestrado em Administração-UFS - PROPADM. Foi professora da Faculdade Metropolitas Unidas -FMU, Anhaguera Educacional, Senac Vila Prudente-SP e Universidade Estadual de Roraima - UERR. Avaliadora de cursos e instituições do MEC.

Denis Donaire Donaire, Universidade Municipal de São Caetano do Sul -USCS

Graduação em Ciências Econômicas e Administrativas pela Faculdade Municipal de Ciências Econômicas e Administrativas de Santo André (1967), Mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (1979), Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1986) e Livre Docência em Administração pela Universidade de São Paulo (1993). Atualmente, atua no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Pesquisador e autor de artigos e livros na área de Administração, com ênfase nos seguintes temas: clusters e redes de negócios, gestão sócio-ambiental, estratégia, metodologia da pesquisa, recursos humanos e aspectos da gerência das organizações. Avaliador Institucional do INEP ? Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa e Avaliador de cursos do CEE ? Conselho Estadual de Educação do Estado de São Paulo.

Marcos Antonio Gaspar, UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO (UNINOVE)

Doutor em Administração pela USP, mestre em Administração com ênfase em Estratégia e Inovação pela Universidade Cidade de São Paulo, mestre em Administração com ênfase em Marketing pela UniSantAnna, especialista em Análise e Projeto de Sistemas pela Universidade Paulista e bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atua como docente permanente e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (Mestrado e Doutorado) da Universidade Nove de Julho, sendo líder da linha de pesquisa Tecnologia da Informação e do Conhecimento. Membro da SBGC - Sociedade Brasileira de Gestão do Conhecimento. Membro da SBC - Sociedade Brasileira de Computação. Conselheiro da ITA - International Telework Academy. É pesquisador de temas relacionados à Gestão da Informação, Gestão e Governança da Tecnologia de Informação, Gestão do Conhecimento e Estratégia Empresarial no contexto da Indústria 4.0.

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Published

2021-11-09

How to Cite

Silva, R. S., Donaire, D. D., & Gaspar, M. A. (2021). Analysis of the competition, cooperation, and coopetition: A comparison between planned and unplanned retailer clusters. Revista De Administração Da UFSM, 14(4), 827–847. https://doi.org/10.5902/1983465963708

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