Management diversity and human resources policies and practices in high education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465936172

Abstract

This article investigates the perception of the workers in High Education Institutions (HEIs) in the State of Santa Catarina (SC), it is based on six Human Resources policies, under the perspective of generational diversity. The research’s nature was quantitative, based on description and survey. Data collection was carried out using the scale of the Human Resources Policies and Practices (EPPRH), validated in Brazil by Demo in 2008. A total of 409 workers from eleven HEIs participated in the study. Comparatively, results were very similar, with averages close in the items investigated, comparing the generations baby boomers, X, Y e Z. It can be sustained that in the HR policies and practices in HEIs all generations usually converge on the thinking and perceptions related to them. The interviewees showed indifference or unawareness about the policies that were studied, since their existence and/or effectiveness were not expressly perceived, it would be advisable for HEI to re-think their proposals, models of implementation and dissemination of these themes. Further research is suggested in view of differences in the belonging of HEI workers, intersectionalities of diversity, and qualitative understanding of responses.

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Author Biography

Geneia Lucas dos Santos, UNIARP UFRGS

Doutoranda em Administração - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na linha de pesquisa de Gestão de Pessoas, Mestre em Administração de Empresas (Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL - Fpolis/SC); Graduada em Psicologia (Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP) e em Administração de Empresas (Universidade do Contestado - UnC Caçador/SC). Especializou-se em Administração de recursos humanos (UnC - Caçador) e em Dinâmica de grupo e gestão de equipes (Universidade do Oeste Catarinense - Unoesc Joaçaba/SC). Tem experiência profissional em gestão de pessoas, atuou principalmente nos subsistemas de recrutamento, seleção incluindo avaliações psicológicas, treinamento e desenvolvimento e atuou como gestora de sistemas de qualidade em empresas privadas (RD - ISO 9001), auditorias de primeira e segunda parte (Lead auditor pela BVQI). Foi coordenadora do Núcleo de Psicologia UNIARP. É professora no ensino superior da UNIARP, ministrando disciplinas como Gestão de pessoas, Processos grupais, Psicologia organizacional, Metodologia e Trabalho de Conclusão de Curso - TCC;  Ainda dentro da universidade exerce outras atividades como professora tutora e conteudista no ensino EaD/ Uniarp; Orientadora de TCC´s, projetos de pesquisa e de extensão (FAP /PAEC). Atua como membro do colegiado e do núcleo docente estruturante de Administração presencial e a distancia; Membro da Associação do psicólogos de Caçador e Região - APSIC. Atua como pesquisadora no Grupo de pesquisa Gestão, Conhecimento, Inovação e Desenvolvimento - GECID/ UNIARP (CNPq) e como acadêmica nos Grupos Gestão de pesquisa GINEIT/ UFRGS - Grupo Interdisciplinar de Estudos da Inovação do Trabalho.

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Published

2020-02-06

How to Cite

Lucas dos Santos, G., Lisboa Gaspar, F., Rodrigues, M. B., & Baldissarelli, J. M. (2020). Management diversity and human resources policies and practices in high education institutions. Revista De Administração Da UFSM, 12, 1108–1126. https://doi.org/10.5902/1983465936172

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