Intangible assets and economical-financial performance: comparison between portfolios of tangible-intensive and intangible-intensive firms

Authors

  • Marta Olivia Rovedder de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Douglas Pinheiro Schossler Magnesita Refratários (Alemanha)
  • Rogério Estrela Campus Mckinsey & Co
  • Fernando Bins Luce PPGA/EA/Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465913552

Abstract

The intangible assets are able to produce future benefits that are important differentiating factors contributing to the achievement of important competitive advantages (CARMELI; TISHLER, 2004; PEREZ; FAMÁ, 2006a). However, traditional approaches to financial evaluation have difficulty in assessing and valuing business with significant intangible assets (LEV, 2001; MIZIK; JACOBSON, 2008; MIZIK; JACOBSON, 2009). Hence, this study sought to compare (by accountancy and financial indexes, during 5 years) the performance of two portfolios: firms with a high proportion of intangibility and one of possessing a small proportion of intangibility, in order to contribute to the literature and generate knowledge about the Brazilian market. The results show a superior performance of the intangible assets portfolio during the most of periods and indexes. It is further evidence that intangible assets are capable of generating competitive advantage for their respective companies, including in the Brazilian scenario.

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Author Biographies

Marta Olivia Rovedder de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Possui doutorado e mestrado em Administração, com ênfase em Marketing, pelo Programa de Pós-Graduação em Administração, da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2004) e em Administração – Comércio Exterior pela Faculdade Metodista de Santa Maria (2005). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Marketing, com ênfase em Marketing Estratégico, Produtividade de Marketing  (métricas de marketing), Marketing Internacional e Internet.

Douglas Pinheiro Schossler, Magnesita Refratários (Alemanha)

Possui graduação em Administração pela Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Foi analista de inteligência pela Fitesa e atualmente e gestor da Magnesita Refratários (Alemanha).

Rogério Estrela Campus, Mckinsey & Co

Possui graduação em Administração pela Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é consultor da Mckinsey & Co., atuando na São Paulo Negócios. Tem experiência como Analista de Negócios pela da Mckinsey & Co., atuando em projetos tais como: Transformational change Project, Public & Social Sector projects, Service Operations projects, Strategy projects. Também atuou no IBGE.

Fernando Bins Luce, PPGA/EA/Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui doutorado em Administração de Empresas pela Michigan State University (1982), mestrado em Master of Business Administration pela Michigan State University (1974) e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1971). Atualmente é coordenador científica da ANPAD, consultor ad hoc do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, consultor ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul, professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, consultor ad hoc da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e Membro de corpo editorial da RAC. Tem experiência na área de Marketing, com ênfase em Marketing Estratégico e Produtividade de Marketing.

Published

2014-12-02

How to Cite

Oliveira, M. O. R. de, Schossler, D. P., Campus, R. E., & Luce, F. B. (2014). Intangible assets and economical-financial performance: comparison between portfolios of tangible-intensive and intangible-intensive firms. Revista De Administração Da UFSM, 7(4), 678–699. https://doi.org/10.5902/1983465913552

Issue

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