The New High School and its relations with the BNCC: (im)possibilities for training from a citizen perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797586969

Keywords:

High School reform, Common National Curriculum Base, Citizen perspective

Abstract

This is a reflection on the High School Reform proposed by Provisional Measure 746/2016, transformed into Law 13,415/2017, which amended the 1996 LDB [National Educational Bases and Guidelines Law] and, consequently, the BNCC [Common National Curriculum Base], organized in accordance with these changes. The aim is to discuss the possibilities and implications that this Reform proposes for human education and to understand the perspective of citizenship that is put into action by school curricula in the face of the approval of the BNCC. The guiding problem is to investigate the following question: To what extent does the New High School proposal, linked to the BNCC, enhance and/or weaken education from a citizenship perspective? The study is qualitative in nature, based on the dialogical hermeneutic method and guided by bibliographical and documentary research procedures, supported by Textual Discourse Analysis (TDA). It emerged that there is a duality in relation to the concept of education: the perspective aimed at humanistic and citizen education and, on the other hand, to meet the neoliberal designs, which brings a trend aimed at preparing for the labor market, contrary to citizenship.

Downloads

Author Biographies

Marlene Tirei Koldehoff Lauermann, Instituto Federal Catarinense

Mestre  em Educação - Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul  (UFFS), Graduada em Pedagogia e Bacharel em Direito. Pós-Graduada em Psicopedagogia- Clínica e Institucional. Saúde Mental e Dependência Química. Servidora Pública Federal, no cargo de Técnico Administrativa em Educação, na função de Assistente de Alunos, no Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia.

Carina Copatti, Federal University of Espírito Santo

Docente do Departamento de Educação, Política e Sociedade (DEPS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2019) com Pós-doutorado em Políticas Educacionais pelo Programa de Pós-graduação em Educação - UFFS, campus Chapecó (2021). Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2010) e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2014). Graduada em Pedagogia Pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER, 2020). E-mail: carina.copatti@ufes.br.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, [2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: setembro de 2021.

BRASIL. CNE. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 26 out. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Relatório do 4º ciclo de monitoramento das metas do plano nacional de educação. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/plano_nacional_de_educacao/relatorio_do_quarto_ciclo_de_monitoramento_das_metas_do_plano_nacional_de_educacao. Acesso em: 14 ago. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. – Brasília: Inep, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/plano_nacional_de_educacao/plano_nacional_de_educacao_pne_2014_2024_linha_de_base.pdf. Acesso em: 17 de jan. 2022.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: Câmara dos Deputados [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: setembro de 2021.

BRASIL. Medida Provisória n° 746, de 2016. (Reformulação Ensino Médio). Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992. Acesso em: 18 de out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Número de seminários. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/numeros-dos-seminarios). Acesso em: 17 de jan. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 17 ago. 2022.

BRASIL, Presidência da República. Lei nº 14.818, de 16 de janeiro de 2024. Institui incentivo financeiro-educacional, na modalidade de poupança, aos estudantes matriculados no ensino médio público. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/L14818.htm. Acesso em 9 de fev. 2024.

CARA, Daniel. Contra a barbárie, o direito à educação. In Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. Alessandro Mariano ... [et al.]; organização Fernando Cássio; prólogo de Fernando Haddad. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2019.

CATINI, Carolina. Educação e empreendedorismo da barbárie. In Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. Alessandro Mariano ... [et al.]; organização Fernando Cássio; prólogo de Fernando Haddad. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2019.

COPATTI, Carina; ANDREIS, Adriana Maria. Políticas públicas educacionais no Brasil pós-redemocratização: percursos à cidadania? Geopauta, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, v. 4, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5743/574363075004/574363075004.pdf. Acesso em: 8 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/rg.v4i1.6155

CORTI, Ana Paula. Ensino médio: entre a deriva e o naufrágio. In Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. Alessandro Mariano ... [et al.]; organização Fernando Cássio; prólogo de Fernando Haddad. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2019.

FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon; BUKOWSKI, Chaiane. Uma revolução controlada? A BNCC como política de centralização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 1.676-1.701, out./dez. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/52689. Acesso: 30 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1676-1701

FÁVERO, Altair Alberto; SANTOS, Antônio Pereira dos; OLIVEIRA, Julia Costa. Em defesa da filosofia e de uma educação para o pensar: incertezas e desafios para a escola. Refilo - Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, periódicos. UFSM. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/refilo/article/view/70974/51639. Acesso em: 13 fev. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra – S.A., Av. Rio Branco, 156, Rio de Janeiro, 1970.

FREITAS, Luiz Carlos de. A Reforma Empresarial da Educação: nova direita, velhas ideias. 1º ed. – São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Desigualdade e diversidade: os sentidos contrários da ação. In: BOTELHO, José; SCHWARCZ, Lilia (org.). Cidadania, um projeto em construção. Minorias, justiça e direitos. São Paulo: Claro Enigma, 2012. (Coleção Agenda Brasileira, 2011).

HORN, Geraldo Balduíno. MACHADO, Alexsander. A reforma do ensino médio no discurso neoliberal da liberdade e da qualidade da educação. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 24. nov. de 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.61057

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/YkhJTPw545x8jwpGFsXT3Ct/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

MOTTA, Vânia Cardoso da Motta; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Medida Provisória nº 746/2016 (lei nº 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.355-372, abr.-jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8hBKtMRjC9mBJYjPwbNDktk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176606

PERONI, Vera. CAETANO, Maria R., LIMA, Paula de. Reformas educacionais de hoje

As implicações para a democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 415-432, jul./dez. 2017. Disponível em: http://www.esforce.org.br/. Acesso em: 07 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i21.793

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. História da cidadania. 3. ed. - São Paulo: Contexto, 2005.

SANTOMÉ, Torres Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Tradução Alexandre Salvaterra. Revisão técnica Álvaro Hypólito. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, Milton. O espaço da cidadania e outras reflexões. Organizado por Elisiane da Silva; Gervásio Rodrigo Neves; Liana Bach Martins. Porto Alegre: Fundação Ulysses Guimarães, 2011. (Coleção O Pensamento Político Brasileiro; v.3).

SIMÕES, Willian; ANDREIS, Adriana. Anoitece na Cidade: dilemas e desafios do ensino médio noturno em tempos de reforma. Contexto & Educação. Editora Unijuí, 2019. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8617. Acesso em 09 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.109.215-233

SILVA, Mônica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130

SILVA, Roberto Rafael Dias da; ESTORMOVSKI, Renata Cecilia. Projetos de vida e a fabricação de subjetividades monetizáveis: uma crítica curricular ao Novo Ensino Médio no Sul do Brasil. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, e 14363, 2023. Disponível em: www.upf.br/seer/index.php/rep. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14363

SOUZA, Murilo. Agência Câmara de Notícias. Projeto do governo federal redefine diretrizes do ensino médio no País. Edição – Pierre Triboli. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/1012689-projeto-do-governo-federal-redefine-diretrizes-do-ensino-medio-no-pais/. Acesso em: 24 jan., 2024.

Published

2024-12-16

How to Cite

Lauermann, M. T. K., & Copatti, C. (2024). The New High School and its relations with the BNCC: (im)possibilities for training from a citizen perspective. InterAção, 15(3), e86969. https://doi.org/10.5902/2357797586969