Book without words: the dissimulation in Mariana Massarani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2763938X68855

Keywords:

Juguetón artifact, Intermediation, Book without words

Abstract

Recognized for her humor and/or the creation of playful and metaphorical images, an illustrator Mariana Massarani has a vast production of books for children (more than 200) as an author and illustrator in Brazil. Among them, he conceived 4 picture books on which a potent iconic vocation for “writing-illustrating” can be affirmed: Victor and the Alligator (1998), The Three Little Pigs (2013), Little Red Riding Hood (2013) and A and the Princess frog (2013). For the last three titles, by the extinct Ed. Manati, the digital version (with dialogues) was launched; The princess and the frog did not have the printed version. It is understood that the image-book has as its fundamental characteristic the primacy of the non-verbal text. This article aims to investigate the strategy used by Mariana Massarani to disguise and hide words. The methodology is based on the analysis of the drawing media, chosen by the illustrator-author as a constitutive element of the four narratives. Furthermore, we sought to reference the terminology 'book-image' from the following theoretical studies on illustrated books: Once upon a time a cover - illustrated history of children's literature (2008), by Alan Powers and Otacílio Nunes and The illustrated children's book - the art of visual narrative (2013), by Martin Salisbury and Morag Styles. As a result, it was understood that the illustrator knows how to disguise by mastering color, design and visual composition and thus, certainly, promotes the aesthetic enjoyment of herself and her readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássia Macieira, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MG

Artista Visual e Bonequeira-Atriz ( SATED SRTE MG 10686). Cocriadora do Grupo Pequi de Teatro ,Lagoa
Santa /MG. Professora na UEMG Univ. do Estado de MG. Doutorado em Literatura Comparada: Literatura, outras
Artes e Mídias UFMG (2010-14). Mestrado em Artes UFMG (1999.2001). Graduação em Artes Visuais UFMG:
Bacharelado em Gravura (1990.1994), Bacharelado em Cinema de Animação (1996-98). Licenciatura em Letras
UNIP Lagoa Santa MG (2010-2016). Licenciatura em Arte Educação [ 2019-2021/UNITAU]. Especialização em
Antropologia Univ.Candido Mendes (2017.2018). Membro do Grupo Intermídia UFMG .CNPq. Coordenadora do
Grupo de Pesquisa Artefatos Lúdicos CNPq. Membro da ATEBEMG Associação de Teatro de Bonecos de MG;
Membro da ABTB Associação Brasileira de Teatro de Bonecos. Membro:UNIMA Union Internationale de la
Marionnette. Membro do Comitê de Pareceristas da Móin-Móin Revista de Estudos Sobre Teatro de Formas
Animadas

References

ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, Programa de Pós-graduação em Letras, Estudos Literários, 2006.

CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto, p. 141-161. In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil. Com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

CHRISTIN, Anne-Marie. A imagem enformada pela escrita. In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, Programa de Pós-graduação em Letras, Estudos Literários, 2006, p. 63-101.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: SESI-SP, 2018.

MACIEIRA, Cássia. O mise en abyme em O espelho, de Machado de Assis. Disponível em: <https://mestrado.uniandrade.br/wp-content/uploads/2019/11/Caderno-de-Resumos_2018.pdf˃. Acesso em: 20 fevereiro 2020.

MASSARANI, Mariana. A princesa e o sapo. Rio de Janeiro: Editora Manati, 2013.

MASSARANI, Mariana. Chapeuzinho vermelho. Rio de Janeiro: Editora Manati, 2013.

MASSARANI, Mariana. Os três porquinhos. Rio de Janeiro: Editora Manati, 2013.

MASSARANI, Mariana. Victor e o jacaré. São Paulo: Studio Nobel,1998.

MORAES, Odilon; HANNING, Rona; PARAGUASSU, Maurício. Traço e prosa: entrevistas com ilustradores de livros infanto-juvenis. São Paulo: Cosac Naify, 2012, p. 194.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro Ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

OLIVEIRA, Ieda de (Org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil. Com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

POWERS, Alan. Era uma vez uma capa. História ilustrada da literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

SALISBURY, Martin; STYLES, Morag. Livro Infantil Ilustrado. A arte da narrativa visual. São Paulo: Rosari, 2013.

STYLES, Morag et al. Voices off: texts, contexts and readers. Continuum Intl Pub Group: Cassel, 1996.

Published

2022-08-05

How to Cite

Macieira, C. (2022). Book without words: the dissimulation in Mariana Massarani. Gutenberg - Revista De Produção Editorial, 20–34. https://doi.org/10.5902/2763938X68855