Entertainment novel at the Jabuti 2020 Awards: inclusion or exclusion?

Authors

  • Tagiane Mai Universidade Nova de Lisboa, Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5902/2763938X65010

Keywords:

Literature, Jabuti Award, Literary Novel, entertainment novel

Abstract

In March 2020, a controversy broke out in the Brazilian publishing world, when the Câmara Brasileira do Livro announced some changes in the Jabuti Award categories, the most traditional and prestigious literary award in the country. Among them, the division of the Novel category into two new segments stood out: Literary Novel and Entertainment Novel. Immediately, praise and criticism of the initiative surfaced from editors, writers, curators, readers and the mainstream media. In this essay, we aim to present the consequences of this change, discussing its most significant aspects, the assessment of the aesthetic virtues of both categories, the favorable and contrary positions to the decision and the current state of Brazilian fiction and its publishing market.

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Author Biography

Tagiane Mai, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa

Bacharela em Letras - Português/Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Design Instrucional pelo Centro Universitário Senac/SP. É aluna do curso de Mestrado em Edição de Texto pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Portugal) e do curso de Especialização em Revisão de Textos pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Atualmente, é revisora de textos da UFSM, lotada na Editora UFSM, onde realiza a preparação de originais e a revisão textual dos livros publicados pela editora, bem como o acompanhamento das etapas de edição, a assessoria aos autores e/ou organizadores das obras e a orientação aos alunos bolsistas. Tem interesse na área de revisão de texto, edição, produção editorial e crítica textual.

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Published

2021-07-23

How to Cite

Mai, T. (2021). Entertainment novel at the Jabuti 2020 Awards: inclusion or exclusion?. Gutenberg - Revista De Produção Editorial, 1(1), 168–177. https://doi.org/10.5902/2763938X65010