The State of the Question about cinematic media in Geography teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499484321Keywords:
Cinematic media, Teaching, Geography, State of the matter, LearningAbstract
Moving images are present in everyday life, bringing countless symbols and suggestions full of intentions. They shape, to a certain extent, the direction of society, whether directing opinions or bringing knowledge. In this way, cinematic media have become a great instrument to be used by teachers in the classroom as a teaching resource due to technological advances and the popularization of the internet with its social media. This article aims to analyze the use of cinematic media in teaching geography, using the State of the Question methodology, in order to understand the limits and possibilities of cinematic media in Basic Education, contemplating Art. 26, § 8°, of Law n. 9394 of 12/26/1996. It is related to the Course Completion Work linked to a Research and Teaching Laboratory, in a Geography Degree course at a Federal University, which, through bibliographical research, brought the discussion of Cinematic Media in Geography teaching. Thus, this study considers that the use of cinematic media helps the teaching and learning process, if the teacher's prior knowledge of the topic and the media to be worked on and the insertion of students' knowledge in this process are taken into account.
Downloads
References
ALMEIDA, D. G.; GUIMARÃES, I. V. Sobre os arranjos visuais dos livros didáticos de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 11, n. 21, p. 05-24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.773. Acesso em: 13 nov. 2022.
ALVES, E. R.; OLIVEIRA, C. D. M. Oficina audiovisual: formação do educador de Geografia em temas simulados. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 17, p. 302-319, 2019. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/617. Acesso em: 04 nov. 2022.
ANDRADE, V. P. C.; SANTOS F. K. S.; CARVALHO, J. I. F. As potencialidades e as limitações das diferentes linguagens no processo de ensino em geografia: uma reflexão pedagógica para o uso do cinema. Revista Geografia Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 23, e24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2236499431491. Acesso em 18 dez. 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Lei nº 9394/1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 17 dez. 2022.
BUDIN, C. J. Múltiplas linguagens na produção do saber geográfico escolar. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 67–90, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.910. Acesso em: 04 nov. 2022.
CARDOSO, P. V.; SANTOS, K. S. Realidade virtual e Geografia: o caso do google cardboard glasses para o ensino. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 137-148, jul./dez. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2015.19925. Acesso em: 04 nov. 2022.
CHIAPETTI, R. J. N.; FREITAS, G. M. Os filmes como instrumento didático-pedagógico para o ensino de Geografia. Revista Geografia, Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 23, p. e43, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2236499437765. Acesso em: 18 dez. 2022.
DINIZ, F. G. Re) Discutindo pré-noções sobre o conteúdo de África no ensino de Geografia através do uso do cinema na Educação Básica. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 101-110, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2011.1689. Acesso em: 04 nov. 2022.
DINIZ, F. G.; MONTEIRO, G. R. F. F.; VIEIRA, A. A. T.; SANTOS, R. C. Oficina de filmes e relações raciais: materiais para aplicação da Lei Federal n° 10.639/03 no Ensino Básico. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 67-71, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2011.1708. Acesso em: 04 nov. 2022.
FERRAZ, C. B. O.; NUNES, F. G. O horizonte não é linear: paisagem e espaço na Perspectiva Audiovisual Linear de Anton Corbij. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 8, n. 1, p. 166-180, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/28153. Acesso em: 13 nov. 2022.
FIORAVANTE, K. E. Espaço carcerário, gênero e cinema: as imagens prisionais em Leonera. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 218-245, 2012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/18769. Acesso em: 13 nov. 2022.
FIORAVANTE, K. E. Geografia e Cinema: a releitura dos conceitos de espaço, paisagem e lugar a partir das imagens em movimento. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 272-297, 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/43532. Acesso em: 13 nov. 2022.
GODOY, D.; SOARES, P. R. R. Índice de desenvolvimento humano (IDH) em aulas de Geografia: uma análise de vídeos educativos na internet. Revista Geografia, Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 24, p. e17, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2236499439136. Acesso em: 18 dez. 2022.
HEIMERDINGERH, C.; SCHLOSSERS, M. T. S. Reflexões e concepções sobre as mídias: a possibilidade de análise dos discursos em sala de aula. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 44-60, jul./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2017.29625. Acesso em: 04 nov. 2022.
LISBÔA, B. L. C.; LIBÔA, G. L. P.; SILVA, G. R. Possibilidades didáticas no ensino de Geografia para estudantes surdos. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 399-410, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.927. Acesso em: 04 nov. 2022.
OLIVEIRA, P. M. O meio técnico científico informacional e o uso do cinema nas aulas de Geografia: provocando situações de aprendizagem. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 41-54, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2014.7460. Acesso em: 04 nov. 2022.
OLIVEIRA JUNIOR, W. M.; GIRARDI, G. O cinema como discurso na linguagem do ensino de Geografia: uma cartografia provisória. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 45-66, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.872. Acesso em: 04 nov. 2022.
SILVA, A. F. S. La imagen como conocimiento: una mirada política sobre el sentido del cine como recurso para la comunicación y la educación. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 07-21, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/35763. Acesso em: 13 nov. 2022.
SILVA, M. C.; QUEIROZ FILHO, A. C. Pensamentos espaciais grafados pelo cinema: sobre território, paisagem e política nas geografias de Árido Movie. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 6, n. 4, p. 197-215, 2012. Disponível em: Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/17963. Acesso em: 13 nov. 2022.
SILVEIRA, C. S.; NOBREGA-THERRIEN, S. M. Estudos sobre pesquisa e formação de professores da Educação Básica: a elaboração do Estado da Questão. Revista Educação em Questão, Natal, v. 4, n. 27, p. 219-243, jul./dez. 2011.
VARGAS, M. A. M. O contexto social e a construção da identidade no sertão nordestino/Brasil – releituras do filme Narradores de Javé. Revista Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 15, n. 3, p. 162-173, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/70561. Acesso em: 18 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.