The guarantee of the right to Rural Education in the Amazon of Pará from PRONERA: resistance and challenges of the Geography course of the Land of Waters and Forests

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499473629

Keywords:

PRONERA, Rural Education, Pará Amazon

Abstract

The article is the result of qualitative research developed with students from the National Program of Education in Agrarian Reform – PRONERA – of the course on Geography of Earth, Water and Forests “Ulisses Manaças”, within the scope of post-doctoral studies. It analyzes the repercussion of the aforementioned public policy as the right to education and the territory and its main challenges in the face of the extermination of the Program in the Bolsonaro Government. The methodology used to raise the profile of the students, the recreation of peasant territories in the Amazon and the repercussion of the education of the students was based on bibliometric analysis, qualitative research, a semi-structured questionnaire and conversation circles. It is concluded that the PRONERA course, based on the principles of Rural Education, above all, with the guarantee of alternation, allows the resistance of students in their territories, with class consciousness and the production model in defense of agroecology and family agriculture and raising the level of awareness against the destruction of the environment and of the agribusiness that is advancing on the Amazon region, provoking the organization of students in defense of their territories and their own survival

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Author Biographies

Márcia Mariana Bittencourt Brito, Federal University of Para

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação Superior. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora da Faculdade de Artes Visuais/UFPA e do Programa de Pós Graduação em Artes/ICA. Membro da Rede Universitas/Br.

Adolfo Oliveira Neto, Federal University of Para

Professor da Faculdade de Geografia e Cartografia (FGC) e do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade do Estado do Pará (UEPA). Membro do Instituto Histórico e Geográfico do Pará (IHGP), sendo fundador da cadeira 42. Professor Visitante da Universidade de Cardiff, no Reino Unido (2018). Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2017), campus de Presidente Prudente. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (2011), graduado em Bacharelado e Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Pará (2010) e em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (2007). Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Geografia nos Países Subdesenvolvidos (GPEG/CNPQ). Coordenador do Curso de Graduação (Licenciatura e Bacharelado) em Geografia com Ênfase em Desenvolvimento Territorial Rural, oferecido em parceria entre a UFPA e o INCRA, através do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Atualmente dedica-se à Questão Agrária e ao Ensino de Geografia com ênfase na educação do campo na Amazônia.

Marcos Cardoso Cardoso, Federal University of Para

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Pará, em parceira com o Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária (INCRA), por meio do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Tem atuado nos movimentos de defesa e luta dos territórios ribeirinhos em Abaetetuba - PA. Possui Especialização em Geotecnologias Aplicadas Planejamento Ambiental e Desenvolvimento Territorial Rural, pela Universidade Federal do Pará em parceria com o Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Participou e ainda participa de eventos (Palestras e seminarios) Nacionais e Internacionais em defesa da Amazônia e dos direitos socias de populações tradicionais. 

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Published

2023-10-06

How to Cite

Brito, M. M. B., Oliveira Neto, A., & Cardoso, M. C. (2023). The guarantee of the right to Rural Education in the Amazon of Pará from PRONERA: resistance and challenges of the Geography course of the Land of Waters and Forests. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e11. https://doi.org/10.5902/2236499473629

Issue

Section

Special Edition