Second constructing a didactical metalenguage: geozine in teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499463241

Abstract

The research proposes a study on teaching strategies for school geographic contents, having Geozine as a source for its development. The central purpose of this research is to understand Geozine as a transitive language that behaves as a didactic-pedagogical strategy for the teaching of school Geography. Methodologically, it was carried out the deepening of the theoretical framework from the selection of authors who approach themes about language, language and communication and its interface with the teaching of geography, the geographical concepts of Place and Landscape and finally, about Fanzine and Geozine. The understanding is based on the exploration of the notions of place and landscape, having, first of all, as a focus a didactic construction workshop called "The Geozine: Building a didactic metalanguage" for the Geography teachers of the city of Taipu-RN. This whole course served to give more density to Geozine language and to emphasize how it can be applied, transitive and metalinguistic in the teacher's pedagogical doing.

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Author Biographies

João Paulo Teixeira Viana, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Mestre em Ensino de Geografia (UFRN). Especialista em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância (IFRN) e Especialista em Ensino de Geografia e Meio Ambiente (FAVENI). Graduado em Geografia (Licenciatura-IFRN) e Gestão de Políticas Públicas (Bacharelado-UFRN). Linha de estudos/pesquisa: Estratégias pedagógicas e formação do professor. A linguagem Geozine e o ensino de Geografia. O Mapa Mental como ferramenta de plano de ação didática. Resíduos Sólidos e educação ambiental. Atualmente Técnico Administrativo da Emater Regional João Câmara, Tutor Presencial no Curso de Tecnologia em Gestão Ambiental (IFRN - Campus, João Câmara) e no Centro Universitário UNINTA. Professor Orientador do Curso de Gestão Ambiental (IFRN Zone-Leste) e Professor de Ciências Humanas no Cursinho preparatório Se Liga no Enem

Eugênia Maria Dantas, UFRN

Graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989), mestrado em Ciências Sociais (1996) e doutorado em Educação (2003) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente sou Professora Titular do Departamento de Geografia da referida instituição, com atuação nos cursos de Graduação em Geografia (Licenciatura Presencial e a Distância e Bacharelado) e de Pós-Graduação em Geografia (Mestrado/Doutorado Acadêmico) e Profissional (GEOPROF). Entre 2018-2019 realizei Pós-Doutorado no Grupo de Estudos da Complexidade (GRECOM/UFRN) com ênfase na abordagem Mestiça de Michel Serres. Tenho me dedicado, além das atividades de ensino, as atividades administrativas, assumindo funções de coordenação e chefia de departamento. No âmbito da Pesquisa desenvolvo estudos na área de Geografia e Educação, com enfoque nos Estudos Urbanos e Ensino de Geografia, a partir da interface fenomenologia e Complexidade. 

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Published

2021-12-30 — Updated on 2022-01-12

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How to Cite

Teixeira Viana, J. P., & Dantas, E. M. (2022). Second constructing a didactical metalenguage: geozine in teaching practice. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e39. https://doi.org/10.5902/2236499463241 (Original work published December 30, 2021)