Who wants to be a millionaire? Who wants to be a teacher? Narratives and perspectives that promote reflections about teacher career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499462953

Keywords:

Felicidade, Ensino de Geografia, Formação de professores, Escolha profissional

Abstract

This article paper wants to reflect on the attractiveness of the teaching career among youth and suggest possible scenarios in the future of basic education. It presents the situations of five different Geography teachers: a recent graduate; three almost graduated and one professional already formed. What consequence the options (or lack of them) to choose the teacher's career brings to school, citizenship and democracy in Brazil? As a result, there are an analysis of two cases were the professionals, despite their similar age (around 30 years), have different social origins that impact their professional trajectories. The text considers that seeking happiness in the exercise of the profession is a utopia and a necessity and educating new generations by discouraged and/or unhappy professionals will have big consequences for the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nestor André Kaercher, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Geografia e docente na Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFRGS.

Marcos Bohrer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC). Doutorando na linha de Ensino de Geografia no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Igor Armindo Rockenbach, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando na linha de Ensino de Geografia no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Geografia (2017) e Licenciado em Geografia (2015) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

References

AMORIM, Marina Alves; SALEJ, Ana Paula; BARREIROS, Brenda Borges Cambraia Barreiros. “Superdesignação” de Professores na Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais. Revista Brasileira de Educação, v. 23, p. 1-22, 2018.

BOLÍVAR, Antonio. Dimensiones epistemológicas y metodológicas de la investigación (auto)biográfica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna; PASSEGGI, Maria da Conceição. Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo I. Natal: EDUFRN, 2012, p. 27-69.

BOLÍVAR, Antonio. O esforço reflexivo de fazer da vida una história. Revista Pátio XI, n. 43, p. 12-15, ago, 2011.

KAERCHER, Nestor André. As Passadas no Deserto do Camelo Vazio Sem Destino. In: REGO, Nelson; KOZEL, Salete. Narrativas, Geografias e Cartografias: para viver é preciso espaço e tempo. Porto Alegre: Compasso Lugar Cultura, 2020.

MÃE, Valter Hugo. A máquina de fazer espanhóis. 20ª edição. Porto (Portugal): Porto Editora, 2018.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

SILVA, Juremir Machado da. Meu coração bate pelos vulneráveis. Correio do Povo, Porto Alegre, ago. 2020a. Disponível em: www.correiodopovo.com.br/blogs/juremirmachado/meu-cora%C3%A7%C3%A3o-bate-pelos-vulner%C3%A1veis-1.475394. Acesso em: 29 out. 2020.

SILVA, Juremir Machado da. Pouco, muito, tudo. Correio do Povo, Porto Alegre, ago. 2020b. Disponível em: www.correiodopovo.com.br/blogs/juremirmachado/pouco-muito-tudo-1.480746. Acesso em: 29 out. 2020.

Published

2022-01-28

How to Cite

Kaercher, N. A., Bohrer, M., & Rockenbach, I. A. (2022). Who wants to be a millionaire? Who wants to be a teacher? Narratives and perspectives that promote reflections about teacher career. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e41. https://doi.org/10.5902/2236499462953