The use of chess while playing that favors geography learning and teaching in basic education

Authors

  • Émerson Dias de Oliveira Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0002-0758-7663
  • Cleiton Costa Denez Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor da rede estadual de educação do Paraná. https://orcid.org/0000-0002-4344-3077
  • Josiane Mendes Peschisky Pedagoga pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Especialista em Gestão Escolar pela UNICENTRO. Professora da rede municipal de educação de Laranjeiras do Sul/PR.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499455326

Abstract

The present study perceives the chess game as a pedagogical tool of crucial importance for the integral development of children, and here some of the various contributions that this initiative exerts in the educational environment were pointed out. The discussions are aimed at presenting the applicability of this game in the teaching of geography, an effort that had the challenge of using the various symbolismspresent in a chess game to more effectively and concretely insert the main geographical concepts. The development of the work used the bibliographic contribution as a methodological basis, being rescued authors from the specific area of chess, teaching and some founding categories of the geographical discipline. The pedagogical benefits that chess provides to the players involved were also mentioned, and for both the research made use of a significant bibliographic review of authors who reflect this theme in the school sphere. Finally, without the purpose of reducing this initiative to the game itself, the provocations instructed here seek to instill the sense that everyone involved in this board game is benefited, including the audience, the teacher, the winner and even the loser. The latter becomes aware of the effort used in the game, impregnated with wrong and correct decisions. Thus, it is up to the teacher to use this environment to make analogies in order to build and consolidate meaningful learning in the classroom.

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Author Biographies

Émerson Dias de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (2019). Pedagogo da rede municipal de educação de Laranjeiras do Sul/PR.

Cleiton Costa Denez, Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor da rede estadual de educação do Paraná.

Graduado em Geografia/Licenciatura pela Faculdade de Jandaia do Sul e Mestre em Geografia na linha de pesquisa Dinâmica dos Espaços Rurais e Urbanos pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Doutor em Geografia na linha de pesquisa Produção do Espaço e Dinâmicas Territoriais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor de Geografia na Rede Estadual do Paraná - SEED desde 2006. Diretor do Colégio Estadual D. Pedro I de Lidianópolis (2016). Tem experiência como professor de Ensino Fundamental, Médio e Superior. Diretor Executivo Educacional da APP-Sindicato dos Trabalhadores em Educação do Paraná (2017-2021). Foi Professor Colaborador na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Membro do Grupo de Pesquisa Redes de Poder, Migrações e Dinâmicas Territoriais - GEPES na Linha de pesquisa: Estudos políticos, poder e reordenamento do território. Desenvolve pesquisas em temáticas voltadas à Geografia Política, mais especificamente sobre poder local, redes e dinâmica do território.

 

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Published

2021-10-29

How to Cite

de Oliveira, Émerson D., Denez, C. C., & Peschisky, J. M. (2021). The use of chess while playing that favors geography learning and teaching in basic education. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e29. https://doi.org/10.5902/2236499455326