Subject and the world: the application of geotechnologies in teaching Geography as perspective or integrality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499454517

Keywords:

Ciência Geográfica, Geotecnologias, Integralidade, Roteiro

Abstract

This article presents a proposal for a didactic sequence (SD) with the theme of water resources, exercising the application of geotechnologies in the teaching of geography for basic education. The proposal describesa model of the Subject and the World script, setting up an attractive and didactic framework for the development of teaching projects, from a collaborative, participatory perspective between students and educators. This application provides those involvedwith scientific education where they work on the foundation of concepts (the hypothesis, methodological reasoning and the tests that the hypothesis generates) through practical and technological didactic activities in geography, in addition to encouragingthem to propose solutions to environmental problems. current social rights, in full exercise of citizenship. This proposal for the construction of knowledge can contribute to the teaching and learning process as the theoretical content of the discipline is contextualized, materialized and discussed by the experiment. With the results, it is possible to discuss theplausibility of the evidence presented by the theory, reinforcing the importance of interrelating concepts, of asking a good question and seeking answers with appropriate methods and resources, thus providing comprehensive learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cristina Bohn Vieira, IFC - Instituto Federal Catarinense

Mestranda em Ciências Ambientais pelo Instituto Federal Catarinense, Bióloga, bacharel e licenciada, pelas Universidades, UNOESC e UNERJ (2008), Especialista em Ciências Biológicas e Educação Ambiental na Metadisciplinaridade (2010). Professora e pesquisadora, funcionária pública municipal de Navegantes (SC) e da iniciativa privada.

Eduardo Augusto Werneck Ribeiro, Instituto Federal Catarinense

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2011); Mestre em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004) e Graduado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Professor do Instituto Federal Catarinense (IFC), docente permanente dos mestrados profissionais: Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT (Blumenau) e Tecnologia e Ambiente (Araquari).

References

ALMEIDA, Samantha Nunes de Oliveira. Concepções de educação integral e suas relações com equidade educacional, 2018.

AMBIENTE BRASIL. Indicador de impacto ambiental [S.I] [2020]. Disponível em: <https://ambientes.ambientebrasil.com.br/agropecuario/artigo_agropecuario/indicadores_de_impacto_ambiental_no_solo.html >. Acesso em 06 abr. 2020.

BRASIL. Código Florestal, Lei n°12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 mai. 2012. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm>. Acesso em 22 abr. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional do Meio Ambiente - CONAMA. Resolução Nº 001, de 23 de janeiro de 1986. CONAMA. Dispõe sobre critérios básicos e diretrizes gerais para a avaliação de impacto ambiental. Diário Oficial da União, DF, v. 17, n. 02, 1986. Disponível em: <http://www2.mma.gov.br/port/conama/legislacao/CONAMA_RES_CONS_1986_001.pdf>. Acesso em 20 abr. 2020.

BRASIL. Lei n.9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em 16 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Implementação dos Temas contemporâneos transversais na Base Nacional Comum Curricular: propostas de práticas de implementação. MEC, Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Acesso: 11 ago 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - Terceira versão. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br> Acesso em 16 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC/ SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. 1997.

BRASIL. Lei nº 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional da Educação – PNE. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 05 agosto 2020.

CASTRO, Jhon Linyk Silva et al. Mata ciliar: Importância e funcionamento. In: VIII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental Campo Grande/MS. 2017.

FITZ, Paulo Roberto. Novas tecnologias e os caminhos da Ciência Geográfica. Diálogo Tecnologia, v. 6, p. 35-48, 2005.

FRANÇA, Juliana. (2019). Monitoramento participativo de rios urbanos por estudantes-cientistas. 10.17648/ufmg - monitoramento 2019.

GAMA, MARIA LUIZA SANTOS. Planejamento Educacional e Formação de Professores: práticas, sentidos e significados. Appris Editora e Livraria Eireli-ME, 2016.

GOOGLE EARTH. Download do Google Earth Pro para PC, Mac ou Linux. Disponível em: <https://www.google.com.br/earth/download/gep/agree.html>. Acesso em 02 de abr. 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Revista e manuais técnicos. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/geociencias/metodos-e-outros-documentos-de-referencia/revista-e-manuais-tecnicos>. Acesso em: 24 abr. 2020.

JONASSEN, David. O uso das novas tecnologias na educação à distância e a aprendizagem construtivista. Em Aberto, Brasília ano 16 nº 70 abr/jun 1996. p. 70-88.

JONASSEN, David. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

KLAUMANN, Ana. (2017). O problema das inundações no Alto Vale do Itajaí: abordagem exploratória inspirada no debate sobre o desenvolvimento territorial rural.

LEVY, P. A conexão planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.

MACEDO, Diego Rodrigues et al. Uso e ocupação do solo, sorteio de sítios amostrais, reconhecimento em campo e realização de amostragens. Condições Ecológicas em Bacias Hidrográficas de Empreendimentos Hidrelétricos Serie Peixe Vivo, v. 2, p. 47-68, 2014.

MICHAELIS, Dicionário. Impacto. Disponível em: < https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em 26 abr. 2020, v. 13, 2017.

PORTO, Monica FA; PORTO, Rubem La Laina. Gestão de bacias hidrográficas. Estudos avançados, v. 22, n. 63, p. 43-60, 2008.

ROSA, Roberto. Geotecnologias na geografia aplicada. Revista do Departamento de Geografia, v. 16, p. 81-90, 2005.

SANTOS, L. A. C. et al. Conflitos de Uso e Cobertura do Solo para o Período de 1985 a 2017 na Bacia Hidrográfica do Rio Caldas-GO. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 8, n. 2, p. 189-211, 2019.

SILVA, MS da; LEMOS, SS de; MORAES, AB de. Uso de geotecnologias para delimitação de Áreas de Preservação Permanente e análise das áreas de conflito de uso e ocupação do solo na zona urbana do município de Mãe do Rio–PA. Acesso em 22 maio 2020, v. 1, 2018.

SOUZA, F. F de. Bacias Hidrográficas. UFSCar aprender, São Carlos, SP, 2010. Disponível em: <http://www.ufscar.br/aprender/aprender/2010/06/bacias-hidrograficas/>. Acesso em 26, abr. 2020.

USGS. Sciense for a changing world. Earth Explorer. Disponível em: < https://earthexplorer.usgs.gov/>. Acesso em 16 abr. 2020.

VENZKE, Tiago Schuch Lemos. Estudo das matas ciliares da bacia hidrográfica do Pelotas, Pelotas, RS, Brasil. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 22, p. 29, 2018.

VIEIRA, Isabel. Mapeamento da área de preservação permanente na margem norte do rio Itajaí-Açu em área urbana consolidada. Metodologias e Aprendizado, v. 1, p. 26-29, 2019.

VYGOTSKY, L.S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ed. da USP, 1988.

WENDT, Cristiano Eduardo; DALBOSCO, Claudio Almir. Iluminismo pedagógico e educação natural em Jean-Jacques Rousseau. Educação (UFSM), v. 37, n. 2, p. 229-240, 2012.

WITTER, Geraldina Porto. Importância das sociedades/associações científicas: desenvolvimento da ciência e formação do profissional-pesquisador. Boletim de Psicologia, v. 57, n. 126, p. 1-14, 2007.

Published

2021-03-05

How to Cite

Bohn Vieira, I. C., & Werneck Ribeiro, E. A. (2021). Subject and the world: the application of geotechnologies in teaching Geography as perspective or integrality. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e05. https://doi.org/10.5902/2236499454517