Neoliberalism, reform of secondary education in Brazil and its implications on the geographic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499429401

Keywords:

Counter-Reform, Education, Geography, Politics, Social Transformation

Abstract

This text addresses the reform of secondary education in Brazil and its impacts, notably on the geographic education within the framework of neoliberal policies. For this purpose, we analyze the relations between neoliberalism and education from a panoramic perspective, seeking to understand how this correlation of forces happens, mainly from the 1990s onwards in the national political arena. In this sense, we understand that there was an intense process of degradation of education with a direct effect on the working class, which would have access to an education even more fragmented and technical, directed to the capitalist labor market and devoid of a critical analysis with possibilities of social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Cristiano de Souza, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e doutorando pela mesma instituição desde 2017.

References

ANDES. Nota política do ANDES-SN sobre a Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Acesso em 15 de junho de 2017, disponível em <http://portal.andes.org.br/imprensa/noticias/imp-ult-2053556448.pdf>.

ANDRADE, Manuel Correia. Geografia econômica. 10 ed. São Paulo: Atlas, 1989.

BRASIL. Lei n. 9.394. Brasília: 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB) BRASIL. Lei Nº 13.425, de 30 de março de 2017. Acessado em 17 de maio de 2017. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13425.htm. BRASIL.

Proposta de Emenda à Constituição Nº 55, de 2016 - PEC DO TETO DOS GASTOS PÚBLICOS. Acessado em 17 de maio de 2017. Disponível em https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/127337 CARLOS, Ana Fani Alessandri; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (org.). Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e Geografia. São Paulo: Contexto, 1999.

CASTANHO, Sérgio. Globalização, redefinição do Estado nacional e seus impactos. In. LOMBARDI, José Claudinei (org.). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR; Caçador, SC: UNC, 2009.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. 16 ed. campinas, SP: Papirus, 2010.

COUTO, Marcos Antonio Campos. Ensinar a Geografia ou ensinar com a Geografia? Revista Terra Livre, São Paulo, ano 26, V. 1, n, 34, p. 109-124, jan-jun 2010.

DUARTE, Newton. O Conhecimento tácito e o conhecimento escolar na formação de professores (porque Donald Shon não entendeu Luria). Educação & Sociedade. Vol. 24, n. 83, p. 601-625, agosto 2003.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica ao currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigostkiana. 5 ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2011.

FONSECA, Maríllia. O Banco Mundial e a Educação: Reflexões sobre o caso brasileiro. In. GENTILI, P. (Org.). Pedagogia da Exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 19 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GENTILI, Pablo. A. A. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; GENTILI, P. (Org.). Escola S. A.: quem ganha e quem perda no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE (Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação), 1996.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. A Geografia está em crise. Viva a Geografia! In: Moreira, R. (Org.)Geografia, Teoria e Crítica: O saber posto em questão. Petrópolis: Editora Vozes, 1981.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D; SANFELICE,J. L; LOMBARDI, J. C. (Org.)Capitalismo, trabalho e educação.Campinas: Autores Associados, 2002.

LEHER, Roberto. Uma etapa crucial da contrarreforma. Le Monde Diplomatique – Brasil. 3 de novembro de 2016 (p.6-7). Disponível: http://diplomatique.org.br/uma-etapa-crucial-da-contrarreforma/. Acesso: 31 de junho de 2017.

LEHER, Roberto; VITTORIA, Paolo; MOTTA, Vânia. Educação e mercantilização em meio à tormenta político-econômica do Brasil. Germinal: Marxismo e educação em debate, Salvador, V. 9, n.1, p. 14-24, abr. 2017.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 5 ed. São Paulo: Cortez, 1996.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MOREIRA, Ruy. O Discurso do avesso: Para a crítica da Geografia que se ensina. Rio de Janeiro, RJ, Dois Pontos Editora, 1987.

MOREIRA, Ruy. Para onde vai o pensamento geográfico: por uma epistemologia crítica. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2014.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. A geografia agrária e as transformações territoriais recentes no campo brasileiro. In. CARLOS, A. F. A. (Org.)Novos caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 2002.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Geografia e ensino: os Parâmetros Curriculares Nacionais em discussão. In: CARLOS, A. F. A; OLIVEIRA, A. U. (Org.)Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e Geografia. São Paulo: Contexto, 1999.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Situação e tendências da Geografia. In: OLIVEIRA, A. U. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia?8 ed. São Paulo: Contexto, 2003.

PAULANI, Leda Maria. O projeto Neoliberal para a sociedade Brasileira: sua dinâmica e seus impasses. In: LIMA, J. C. F; NEVES, L. M. W (Org.). Fundamentos da Educação Escolar no Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora da Fiocruz, 2006.

PONTUSCHKA, NídiaNacib; PAGANELLI, TomokoIyda; CACETE, NúriaHanglei. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

PONTUSCKA, NídiaNacib. Parâmetros Curriculares Nacionais: tensão entre Estado e escola. In: CARLOS, A. F. A; OLIVEIRA, A. U.(Org.)Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e Geografia. São Paulo: Contexto, 1999.

RAMOS, Marise Nogueira; FRIGOTTO, Gaudêncio. Medida Provisória 746/2016: A Contra-Reforma do Ensino Médio do Golpe de Estado de 31 de agosto de 2016. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 70, p. 30-48, p. 20-48, dez. 2016. Acesso em 28 de maio de 2017, disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8649207/15754

SAVIANI, Demerval. PDE – Plano de Desenvolvimento da Educação: análise crítica da política do MEC. Campinas: Autores Associados, 2009.

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. V. 12, n. 34, p. 152-180, jan/abr. 2007

SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 12 ed. revista. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SCAFF, Elisângela Alves da Silva. Diretrizes do Banco Mundial para a inserção da lógica capitalista nas escolas brasileiras. In: PARO, V. H. (Org.)A teoria do valor em Marx e a educação. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

VIEIRA, Noemia Ramos. As relações entre o conhecimento científico e a realidade imediata do aluno no ensino de Geografia. Marília-SP. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual “Julio de Mesquita Filho”.

Published

2018-07-24

How to Cite

Souza, A. C. de. (2018). Neoliberalism, reform of secondary education in Brazil and its implications on the geographic education. Geografia Ensino & Pesquisa, 22, e26. https://doi.org/10.5902/2236499429401