Literature as a source for the history of school Geography in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499424580Keywords:
School Geography history, Taught know, DiscourseAbstract
As a contribution to historical knowledge of the Brazilian School Geography in the period prior to the institutionalization of geographical science in Brazil (the years 1810-1930), this study aimed to analyze discourses on the geographic knowledge taught, distinct from the knowledge to be taught and know seized. Therefore, we used sources of Brazilian literature, such as novels and memoirs, which cut out various discursive fragments from different times and in which mention experiences and practices of teaching geography. The work showed how it was taught and learned geography, the perception of this teaching and what the meanings of this discipline to the subject over the defined period.
Downloads
References
BARRETO, L. Triste fim de Policarpo Quaresma. 25. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981. 215 p.
BITTENCOURT, C. Livro didático e saber escolar. 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. 240 p. (Col. História da Educação).
BURGAIN, J. J. A. Geographia patria elementar. Rio de Janeiro: B. L. Garnier, 1885. 110 p.
CAMINHA, A. A normalista. (Scenas do Ceará). São Paulo: Empresa Editora J. Fagundes, 1936. 231 p.
ISSLER, B. A geografia e os estudos sociais. 1973. 253 F. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Presidente Prudente, Presidente Prudente, 1973.
MACHADO DE ASSIS, J. M. Ex Cathedra. Histórias sem data. In: MACHADO DE ASSIS, J. M.Obra completa. 9. reimp. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1997b. p. 457-458. v. 2.
MACHADO DE ASSIS, J. M. Quincas Borba. In:MACHADO DE ASSIS, J. M. Obra completa. 9. reimp. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1997a. p. 754. v. 1.
MACHADO DE ASSIS, J. M.. A semana: crônicas. 1892-1893. Organização, introdução e notas de John Gledson. São Paulo: Hucitec, 1996. p. 312.
MORLEY, H. Minha vida de menina. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 87; 112.
OLIVEIRA, J. B. A. ; GUIMARÃES, S. D. P.; BOMÉNY, H. M. B. A política do livro didático. 2. ed. São Paulo: Summus; Campinas: Editora da UNICAMP, 1984. 139 p.
PEREIRA, L. A escola antiga. Revista do ensino, Belo Horizonte, Diretoria de Instrução Pública, ano III, n. 23, outubro de 1927.
POMPÉIA, R. O Ateneu. Rio de Janeiro: INL, 1971. 247 p.
PROENÇA, A. F. Como ensinar geographia. São Paulo: Melhoramentos, 1928.
RAMOS, G. Professores inprovisados. In:RAMOS, G. Viventes das Alagoas. 19. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007. p. 147-149.
ROCHA, G. O. R. A trajetória da disciplina Geografia no currículo escolar brasileiro (1837-1942). 1996. 297 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1996.
ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001. p. 30.
SILVA, J. M. A bibliografia didática de Geografia: história e pensamento do ensino geográfico no Brasil (1814-1930...). 2012. 387 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Uberlândia, 2012.
SILVA, J. M. A constituição de sentidos políticos em livros didáticos de Geografia na ótica da Análise do Discurso. 2006. 275 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Uberlândia, 2006.
SILVA, J. M. Análise do Discurso e pesquisa qualitativa na Geografia. In: RAMIRES, J. C. L.; PESSÔA, V. L. S. Geografia e Pesquisa Qualitativa. Nas trilhas da investigação. Uberlândia: Assis Editora, 2009. p. 91-122.
VLACH, V. R. F. A propósito do Ensino de Geografia: em questão, o nacionalismo patriótico. 1988. 206 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.